Az elején kénytelen vagyok lelőni a poént: megannyi „divatterepeshez” hasonlóan az Xmodhoz sem rendelhetünk összkerékhajtást, zord körülmények közepette csupán a jelképesen, mindössze 10 mm-rel emelt hasmagasság lehet segítségünkre. Illetve ott van az Extended Grip (fokozott tapadás) rendszer, amellyel tulajdonképpen a menetstabilizáló és a kipörgésgátló beavatkozását állíthatjuk három üzemmódban. A PSA-csoport jó néhány modelljében alkalmazott, azonos elven működő Grip Controlhoz hasonlóan itt is forgókapcsolóval vezérelhetjük a rendszert, ami ugyan laza talajon jó szolgálatot tesz, túl sokat nem kell tőle várni, az összkerékhajtást nem fogja helyettesíteni.
Az Xmod érkezésével köszönthetjük a Renault palettáján az 1,2-es TCe benzinmotor 130 lóerős verzióját (eddig csak 115 lovasként létezett), amelynek lökettérfogata parányinak tűnhet egy akkora autóban, a gyakorlat azonban mást mutat. Ha alacsony fordulatról gyorsítunk, kell neki egy kis idő, mire összekapja magát, a lélegzetvétel után viszont derekasan húz, de a kis lökettérfogatú turbós benzinesek között egyáltalán nem kiemelkedő a produkciója. A Renault szerint az új motor a korábbi 1,4-es, 130 lovas TCe-nél 15%-kal takarékosabb, ennek ellenére 8,2 literes tesztfogyasztást regisztráltunk.
240 000 forint a „terepjárósítás” ára
Az emelt hasmagasság miatt elöl 10, hátul 20 mm-rel szélesített nyomtávon „terpeszt” az Xmod, így semmivel sem dől jobban a karosszéria, mint a kiindulási alap esetében. Kissé szintetikus érzést keltő kormánya ellenére jó vezetni a Scénicet, hiszen a váltó és a futómű is jelest érdemel, egyedül a pedálok közötti méretes szintkülönbséget kell szokni. Persze a normál Scénichez hasonlóan az Xmod is a családi autó szerepkörében mutatja igazán erős oldalát: kompakt külméretei ellenére nagyon tágas a hátsó sor, és akkor még nem beszéltünk a méretükkel a kategória átlagát jóval meghaladó tárolórekeszekről, vagy az egyszerű bővíthetőségről.
Az Xmod verzió azonos felszereltség és motor esetén 240 000 forinttal drágább a „mezei” Scénicnél, ami a divatosabb külső fényében biztosan sok vevőt hoz majd az újdonságnak – az alapár 4 490 000 forint (1.6, 110 LE). A 130 lovas 1,2-es TCe verzió kizárólag Privilége szinttől érhető el (automata Renault-kártya, navigációs rendszer, napfényrolók a második sorban), így viszont már a 6 135 000 forintos ár sem szorul különösebb magyarázatra.
Tetszett
– tágas, komfortos utastér
– bővíthetőség
– gazdag alapfelszereltség
Nem tetszett
– vaskos A-oszlop
– pedálszintkülönbségek
– sebességrögzítő gombjának elhelyezése
Összegzés
A Scénic alapvetően egy átgondolt, kellemes autó. Az Xmod verzió ehhez érdemben nem, „csupán” látványban tesz hozzá. A 130 lovas TCe helyett érdemes a 290 ezer forintos felárért elérhető 1.5 dCi-t választani.
Renault Scénic Xmod 1.2 TCe 130
Összlökettérfogat: 1198 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 97 kW (130 LE) 5500/perc
Max. forgatónyomaték: 205 Nm 2000/perc
Hossz./szél./mag.: 4372/1845/1656 mm
Tengelytáv: 2704 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1550/1560 mm
Fordulókör: 11,1 m
Saját tömeg/teherbírás: 1424/544 kg
Csomagtér: 437/1837 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 11,4 s
Max. sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 7,7/5,6/6,4 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,2 l/100 km
CO2-kibocsátás: 145 g/km
A modell alapára: 4 490 000 Ft (Scénic 1.6, 110 LE)
A tesztelt verzió ára: 6 135 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!