Marketingfogásnak sem utolsó, hogy a BMW létrehozta a középkategória újabb „alcsoportját”: a négyajtós limuzin és a kombi (Touring) továbbra is 3-as számjelölésű, a praktikus családi ötajtóst GT-nek, míg az új, a használati szélsőségek felé mozduló verziókat 4-es sorozatnak keresztelik. Itt hárul úttörőszerep a kupéra, amit majd a szabadidő-autó X4-es követ, de lesz M4-es vadállat és 4-es kabrió is.
Nagyobb, fejlettebb, ugyanakkor könnyebb
Ennyit a számmisztikáról, a 4-es kupé azonban dimenzióit illetően is új ízeket hoz a konyhára. Elődjéhez képest szélesebb (+43 mm), laposabb (-16 mm), ugyanakkor nőtt a tengelytávolsága (+50 mm), az első nyomtáv 45, a hátsó pedig 80 mm-rel nagyobbat terpeszt. Az átlagosan 30 kilós súlycsökkenésnek, valamint az ideális, 50:50%-os tengelyterhelésnek köszönhetően rendkívül magabiztos az útfekvése, stabilan fordul, és intenzív fékezésnél sem szitálja magát. A futómű a kategóriához és a márka sportos hagyományaihoz hűen feszes hangolású, a keresztbordákat nem szereti, az úthullámokat azonban szépen kivasalja. Kormányzása hajszálpontos és igen gazdag visszajelzéseket továbbít a sofőr felé.
A cockpit – ahogy a külső design is – követi az aktuális formatervezési irányvonalat, a műszerpulton pedig immár a legújabb generációs, 3D elemekkel teletűzdelt Professional navigáció közli az információkat.
Bár nem szokásom ostorozni a dízelmotorokat, pláne nem a BMW méltán jó egységeit, itt és most azt mondom, hogy a 2,0 literes, négyhengeres gázolajos belerondít a 4-es kupé amúgy mesés összképébe. Hangja és vibrálása egyszerűen nem passzol a modell atmoszférájához, mellette szóló érvként a szemtelenül alacsony fogyasztást és az ebből adódó nagy hatótávolságot tudom felhozni. A nyolcfokozatú automata sebességváltóval (+715 500 Ft) párosítva harmonikusan épül fel a teljesítménye, ám mindezt olyan hangélmény kíséri, ami szembehelyezkedik minden kupés hagyománnyal és ösztönnel.
Ha már mindenképp dízellel szemezget valaki a 4-es konfigurálása során, bőven 10 millió felett talán nem is olyan nagy dőzsölés a 3,0 literes sorhatos beikszelése – a 258 lovas gép szebben is szól, és mellesleg 560 Nm-es nyomatékkal büszkélkedik. Igaz, a 3 068 000 forintos felárnak megfelelő összegből máshol már egy egészen jól felszerelt autót is ki lehet alkudni. A 4-es egyébiránt szinte könyörög az M sportcsomagért (+1 164 700 Ft), ami nem csupán arculati, hanem meghatározó műszaki részleteket is felvonultat. Ilyen a fickósabb futómű, a sportülések, valamint a Driving Experience Control Sport+ menetdinamikai menüpont.
TETSZETT
– külső-belső design
– működési minőség
– útfekvés, kormányzás, fékerő
– fogyasztás, hatótáv
NEM TETSZETT
– stílusidegen dízelmotor
– nehézkes beszállás hátra
ÖSSZEGZÉS
A kocsi megjelenése, fazonja elsőrangú, az irányíthatóság és az agilitás szintúgy. Abszolút fanatikus dízelhívők talán megbocsátják a 20d motort az új 4-es kupéban.
BMW 420d
Összlökettérfogat: 1995 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 135 kW (184 LE) 4000/perc
Max. forgatónyomaték: 380 Nm 1750/perc
Hossz./szél./mag.: 4638/1825/1362 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1545/1594 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1450/520 kg
Csomagtér: 445 l
Üzemanyagtank: 57 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,5 s
Max. sebesség: 240 km/h
Város/országút/vegyes: 5,8/4,1/4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,8 l/100 km
CO2-kibocsátás: 124 g/km
A modell alapára: 11 497 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!