Ha nincsen elegendő készpénzünk autó- vagy lakásvásárláshoz, kölcsönt kérünk, jellemzően egy banktól. Aztán a kapott pénzből megvesszük a kiszemelt kocsit vagy lakást, az a tulajdonunkba kerül, a hitel törlesztőrészleteit pedig, mely kamat- és tőkerészből áll össze, havonta fizetjük. (Ha jelzáloghitelről van szó, általában a megvásárolt dologra jegyez be a bank jelzálogjogot, egészen a futamidő végéig.)
A lízing is így kezdődik, tudniillik hogy pénzre van szükségünk valamilyen nagyobb értékű dolog megvásárlásához. Ám ilyen esetben nem mi, hanem maga a bank „vásárol be”, és mint lízingbe adó átadja nekünk használatba az adott lakást vagy éppen autót, ami nem a mi, hanem a pénzintézet tulajdonába kerül. És mi mint lízingbe vevő nem hitelt törlesztünk, hanem lízingdíjat fizetünk a futamidő végéig. És csak ekkor kerülhet a tulajdonunkba az addig is használt ingatlan vagy gépjármű. Abban pontosan megegyezik a két konstrukció, hogy a havonta általunk fizetendő összeg tőke- és kamatrészből áll, melyek közül az utóbbi fedezi a hitelt nyújtó bank, illetve a lízingbe adó költségeit és nyereségét.
Továbbá mindkét esetben a bank csak hitelképességünk pozitív elbírálása esetén köt velünk szerződést, rendelkeznünk kell önerővel, és a pénzintézet csak meghatározott feltételek teljesülése (bekövetkezte) estén módosíthatja egyoldalúan a díjakat. Nem teljesen véletlen, hogy a lakossági piacon a hitel jóval elterjedtebb, mint a lízing. Utóbbi inkább a vállalkozásoknak kedvez, hiszen, mondjuk, egy úgynevezett „céges autó” után havonta fizetendő lízingdíj költség, és ez adóalap csökkentő tételt jelenthet.
Az üzembentartó fizet!
– Mivel a futamidő végéig üzembentartóként szerepelünk a gépjármű forgalmi engedélyében, addig is a mi felelősségünk a gépjárműhöz tartozó különböző díjak (biztosítás, súlyadó stb.) befizetése. Ennek elmulasztása esetén a finanszírozó felmondhatja lízingszerződésünket. A számunkra ideális konstrukció kiválasztásához először is tájékozódjunk az elérhető lehetőségekről: jó, ha tudjuk például, hogy egyes bankok fiókhálózatában is igényelhetünk gépjármű-finanszírozást, amely amellett, hogy olcsóbb is lehet, olyan extra szolgáltatásokat is kínálhat, mint a beépített casco, használt autó vásárlásakor az ingyenes állapotfelmérés vagy kedvezményes gumiabroncs-vásárlási lehetőség – tájékoztatott Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!