Legkönnyebben a rozsdás kockáról lehet megismerni a BME Q épületét – kaptam a tájékoztatást telefonon, de azért segített a Robonaut verseny helyszínének megtalálásában a ház sarkán elhelyezett, úgy 3 méteres átmérőjű Q betű is. Szükség is van minden segítségre, hiszen elég egyformák a lágymányosi Duna parton álló csupaüveg házak.
Kevéssel a 10 órai hivatalos megnyitó előtt lázas sürgősséggel szaladgálnak a fiatalok az épület aulájában. Ők a verseny rendezői, akik az utolsó simításokat végzik a padlón szigetelőszalaggal kijelölt pályán, a rádiós jeladókat helyezik el az egyes akadályoknál. Nekik csak most jött el az éles bevetés ideje, az autókat építő csapatok már rég túl vannak ezen. Most már nincs mit tenniük, az akkumulátorok fel vannak töltve, így békésen ejtőznek.
Négy hónapjuk volt az autók megtervezésére és megépítésére, és nem volt szabad túllépniük a meghatározott költségkeretet. Fix költség volt a kiindulási alapot jelentő távirányító autó, meg a szabványos elektronika, ezen felül az érzékelőkre és a karosszériára kellett költeni, a programozás és tesztelés ugye ingyen volt. Jellemző módon az utolsó napokban már leginkább pizzára költöttek a csapatok, akik éjt nappallá téve dolgoztak autókon. Volt, aki azzal könnyített életén, hogy nem saját maga forrasztott, hanem schönherzes iskolatársaikat dolgoztatták csoki és sör ígéretével. Végül mindenki készen lett, még ha volt olyan, aki a versenyszabályzatban előírt logót szombat reggel nyomtatta ki a tanáriban, mert arról elfeledkeztek a nagy rohanásban…
Mielőtt még bárki megfeledkezett volna arról, hol is vagyunk, a megnyitó előtti mikrofonpróbán a gyök 2, gyök 3, gyök 4-et sorolták – villamosmérnök számol, jegyezte meg valaki mellettem. Majd bejöttek a csapatok, és törökülésben leültek a földre. Kell a cirkusz a népnek, akik a pálya két oldalán és végén, illetve az emeleti közlekedőfolyosók tele voltak, más lehetőség már nem maradt a diákok elhelyezésére. Innen szólították a csapattagokat, akik közül volt, aki az autóval foglalkozott, volt, aki a mikrofonhoz ment kommentálni a történéseket.
Az egyes feladatokat előre ismerték a csapatok, azokat a folyosókon gyakorolták – néhány baleset is történt, de minden járművet sikerült időre helyreállítani -, a sorrendet azonban nem ismerték. Az autóknak muszáj volt felismerniük az akadályokat, illetve a köztes utat is maguktól kellett megtenniük a fekete szigszalagot követve. Ez azonban nem sikerült mindenkinek. Volt, hogy mindenáron le akart térni a vonalról a kisautó, volt, hogy az autónak nem volt kedve az opcionális feladatok végrehajtására, meg a fékezésre sem, és nekiment a szlalompálya kezdő dobozának, aztán meg érintkezési hiba is volt. A Hamster csapat teljesítménye a kommentátor szerint „tempós volt, látványos volt, hörcsög volt” – utalva a mókuskerékre.
De más látványos megoldások is akadtak, többé-kevésbé helyesen működő irányjelzők a karosszériákon, villogók; a közönség által odaítélhető szubjektív pontok sokat nyomtak a latban. Nekem személy szerint a The A Team (nálunk Szupercsapatként futott a sorozat) kisbusza tetszett. Hiányzott ugyan B.A. Baracus a vezetőülésből, de ennek a karosszériája volt a leginkább autó-szerű, és egész jól teljesített az ügyességi feladat során is.
Ez volt egyébként az utolsó induló az ügyességi részben, és számomra az utolsó élmény is, mert ezt követően egyéb elfoglaltságaim miatt távoznom kellett. Nem tudtam megvárni az egyes és páros gyorsasági futamokat, de biztos vagyok benne, hogy hamarosan elkészül majd a hivatalos videó az eseményről, amelyet az eredmények mellett megtalálnak majd a verseny hivatalos honlapján, a www.robonaut.hu címen.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!