A műszerfalon elhelyezett piros matrica rögtön öt nyelven tájékoztat arról, hogy ez a Nissan Qashqai még nem az a Nissan Qashqai, amit a kedves vásárló februártól megvásárolhat. Ennek ellenére a forgalmazó úgy döntött, a nullszériás autót egy bővebb próba erejéig a rendelkezésünkre bocsájtja. És a matrica tiltása ellenére még fotózhattuk is az újdonságot!

Mindig emlékeztetett a matrica arra, hogy még nem teljesen tökéletes ez a Qashqai Mindig emlékeztetett a matrica arra, hogy még nem teljesen tökéletes ez a Qashqai



Az együtt töltött közel két hét alatt eget verő minőségi problémákat nem tapasztaltunk. A vezetőoldalon, az A oszlop tövénél fütyült a szél a tömítés hibája miatt, a kormány balra volt eltolva (az oszlop nem a műszerfalon kialakított nyílás közepén jött elő), és a szellőzés meglehetősen szabadon kezelte a beállított hőfok kérdését. Napokig jól működött, majd változatlan beállítások mellett egyszer csak kezdtem el érezni, hogy ég a bőr a pofámon, mivel elkezdett forró levegőt fújni. A navigáció kijelzője is hadilábon állt azzal, épp nappali vagy éjszakai üzemmódban dolgozzon. Semmi komoly, ezt a minőséget máshol boldogan felvállalnák, a Nissan meg szabadkozik miatta…

Jól világítanak a LED-es fényszórók, de azért nem ártana mosó hozzájuk Jól világítanak a LED-es fényszórók, de azért nem ártana mosó hozzájuk

Kezdjük azzal, ami biztosan nem változik. Sokkal lendületesebb a vonalvezetés, és a lényegében változatlan méretek (a legjelentősebb eltérés a 4 centis hossznövekedés, ami a jobban döntött hátsó szélvédőnek köszönhető) mellett nagyobbnak éreztem az autót a vezetőülésből. Nem csak ránézésre, hanem érzésre is szabadidő-autónak tűnik az életét egyszerű öszvérként kezdő Qashqai, amely mostantól az X-Trail testvére lesz. A rend kedvéért érdemes megjegyezni, hogy a modellváltás nem jelenti az első generáció végét, a Nissan kínai partnere, a Dongfeng átveszi a technikát, és teljesen új külső-belső megjelenéssel fogja forgalmazni azt Fengsheng G29 néven – ez  az autó a Pekingi Autószalonon fog majd bemutatkozni, és a megjelenés mellett a legnagyobb változás az olcsóbb vételár lesz (140 ezer helyett 100 jüan, azaz 5 helyett 3,6 millió Ft).

Még álcázzák a Fengsheng G29-est, az első Qashqai átkarosszált kínai utódát Még álcázzák a Fengsheng G29-est, az első Qashqai átkarosszált kínai utódát

De térjünk csak vissza az európai változathoz, amely az eddigiekhez hasonlóan az angliai Sunderlandben készül majd. Azonban teljesen új architektúrára épül az autó, amely szabadon alakítható az igényeknek megfelelően – a jövőben a kompakt modellektől kezdve a Renault kínálatot megkoronázó óriás egyterűig ezt használja majd a cégcsoport. Az aktuális divatnak megfelelően a benzineseknél kis lökettérfogatú turbókra váltanak, dízelből is csak 1,5 és 1,6 literes kérhető – a próbált autót a legérdekesebb újdonság, az alap benzinmotor hajtotta.

Komor a hangulat, piros hangulatfény egyedül a váltókarnál oldotta az egyhangúságot Komor a hangulat, piros hangulatfény egyedül a váltókarnál oldotta az egyhangúságot

A Nissan nómenklatúra szerint DIG-T elnevezésű négyhengeres teljesítménye 115 lóerő, és hatfokozatú, kézi kapcsolású váltóval adják. Finom járású, csendes a motor, amely elég nyomatékos is, azonban a hosszú áttételezés miatt nem egy erőgép. Például az M1-es autópálya kezdetén található emelkedőknél bizony nem tudja hatodikban tartani a 130 km/órás tempót, de ettől eltekintve nem lehet belekötni a produkciójába. Leszámítva persze azt, hogy a katalógusban megadott 5,6 l/100 km-es fogyasztásadatot meg se közelítette, jellemzően városon kívüli használatban 8,5 l/100 km lett a próba átlaga. Meg kell jegyezni, hogy a motorleállító rendszer nem nagyon sietett működésbe lépni, indulást követően jó, ha fél órával elkezdett akcióba lépni, és akkor is gyorsan visszakapcsolta a motort – ez is valószínűleg az autó nullszériás mivoltának tudható be.

Praktikus a felállítható raktérpadló, megakadályozza a csomag előrecsúszását Praktikus a felállítható raktérpadló, megakadályozza a csomag előrecsúszását

Az autó viselkedésének többi részéről azért nem szeretnék most nyilatkozni, mert igazából nem tudtak válaszolni arra, hogy a végleges hangolású felfüggesztést kapta-e a próbált Qashqai – gyanúsan sokszor villogott az ESP-visszajelző lámpa indokolatlan esetben is -, nemsokára egyébként is sor kerül majd az ügyfélautókat felvonultató nemzetközi menetpróbára, inkább az ott szerzett tapasztalataimat osztom majd meg.

Nagy felni, sok króm, üvegtető - jól néz ki a csúcs-felszereltség Nagy felni, sok króm, üvegtető – jól néz ki a csúcs-felszereltség

A Tekna csúcs-felszereltség legnagyobb problémája szerintem, hogy komor. A fekete-fekete-fekete egyhangúságát még a hatalmas méretű üvegtetőn beáramló napfény se tud segíteni, ködös időben még ennyi segítségre se számíthat az ember. Ideje lenne már megtanítani az autót a magyar nyelvre, jelenleg csak a navigációnál lehet ezt választani, a fedélzeti számítógép csak külföldiül tud. A csomagtér szerintem remek, a két részre osztott kemény polc függőlegesbe állítható hátsó részével hátulról elérhető távolságban tarthatjuk a bevásárlást.

Burkolat nélkül is nagyon csendes működésű az 1,2 literes turbómotor Burkolat nélkül is nagyon csendes működésű az 1,2 literes turbómotor

Ha méretre nem is, érzésre jelentős változáson ment át a Nissan Qashqai, amelyhez az eddiginél sokkal több kényelmi-biztonsági extrafelszerelés kérhető. Ezek között vannak hasznos és kevésbé hasznosak is, például a szélvédőfűtés hullámzó fonalai pillanatok alatt megszabadítják a szélvédőt a párától, de sötétben jelentősen szórják a szemből jövő autók lámpáinak fényét, a kelleténél jobban vakítva a vezetőt. Szóval az új autó ár- és felszereltség listájának tanulmányozását nem szabad félvállról venni, a Nissan forgalmazója sok oldalas pdf-fel é egyéb csemegékkel kedveskedik az érdeklődőknek a weboldalán.

Autópályán már érezni a kis motor határait, egyébként jól muzsikál Autópályán már érezni a kis motor határait, egyébként jól muzsikál

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!