A Kiának esze ágában sincs fejjel menni a falnak és kapásból ujjat húzni a sportkompakt nagyágyúkkal. Benny Oeyen, a márka európai marketing- és termékfejlesztési alelnöke mindjárt a bemutató elején igyekezett leszögezni, hogy az ötajtós Ceed GT és a háromajtós Pro Ceed GT nem (Renault Mégane) RS, (Ford Focus) ST vagy (VW Golf) R. Nem egy telivér tüzes ferdehátú megalkotása volt a céljuk, hanem sokkal inkább egy gyors és agilis, egyúttal komfortos és praktikus, hétköznapi használatra is alkalmas kompakt Gran Tourismóé – őszintén szólva vékony határmezsgye húzódik közöttük.
Egy kis játékszer: változtatható műszeregység
Pedig fellépését tekintve a Ceed GT simán felveszi a versenyt bármelyik sportkompakttal! Az eleve lendületes alapformát Peter Schreyer főtervező és csapata (köztük a magyar Kovács Miklós) még ütősebbé tette. A jellegzetes tigrisszáj-hűtőmaszkra és a harciasabb szabású orrkötényre sportosabb rácsozás került, de kétségkívül a ködlámpafészekbe telepített, négy-négy „jégkockából” álló LED-es nappali menetfény a legvagányabb stíluselem. Markánsabb rajzolatú a hátsó lökhárító is, mely diffúzorbetétet, függőleges fényvisszaverő prizmákat és kétoldali kipufogócsövet kapott. Ezenkívül 18 colos alufelnik (225/40-es abroncsokkal), piros féknyergek és küszöbtoldatok jelzik, hogy nem egy mezei Ceeddel van dolgunk.
Beülve megfelelő oldaltartást nyújtó, ugyanakkor hosszú távon is kényelmes Recaro sportülésekben foglalhatunk helyet, továbbá alumínium pedálsor, fekete tetőkárpit, zongoralakk betétek, diszkrét fémdíszítések, a bőr/velúr kárpitozás piros varrása és pár GT-felirat csempész némi izgalmat az utastérbe. Nem elhanyagolható szempont, hogy a helykínálat, a csomagtér mérete és variálhatósága, valamint a praktikus részletmegoldások (jól használható pakolórekeszek, italtartók) teljes egészében megegyeznek az alapmodellével.
Sportosabbnak tűnik ugyan, de a háromküllős multifunkciós kormány sem különbözik a normál Ceedekétől. Van azonban egy új trükkje! Jópofa geg, hogy a GT-gomb megnyomására a középső műszeregység 7 colos TFT-kijelzője megváltozik: az analóg sebességmérőt digitális váltja, megspékelve hűtővíz-hőmérséklet, nyomaték- és turbónyomásmérővel.
Na igen, az 1,6 literes, közvetlen benzinbefecskendezésű GDI motorra kettős leömlésű turbófeltöltőt illesztettek, így maximális teljesítménye 135-ről 204 lóerőre (+51%), míg nyomatéka 164-ről 265 Nm-re (+61%) ugrott – ráadásul utóbbi 1750-4500/perc között folyamatosan rendelkezésre áll! Ezzel ugyan nem fogjuk felszántani az aszfaltot és a lámpától rajtolva sem leszünk a leggyorsabbak, de mindent összevetve impozáns képességeket biztosít a Kiának. Élénken reagál a gázadásra és erőteljesen húz, majd 1800-as fordulattól rendesen odateszi magát: ha nem is hátbavágó, azért acélos a 7,7 másodperces százas sprint. A megnövekedett igénybevételhez igazították a motor teljes forgattyús mechanizmusát és kenési rendszerét, ahogy a szívó- és kipufogócsatornákat is áttervezték. Kívülről egészen lelkesítő a hangja, de a jól szigetelt fülkében ebből kevés hallatszik.
Árával mindent és mindenkit árnyékba állít
A hatfokozatú sebességváltó rövid áttételezésű, a százas tempót például csak harmadikban éri el a kocsi – a második vége kb. 93 km/óra. A váltókar egyébként határozottan megvezetett és precízen kapcsolható, de a jól terhelhető és nyomatékos motornak köszönhetően nem feltétlenül kell rendszeresen kapkodni utána. Lazán, korai felkapcsolásokkal is vezethető, előzési rugalmasságban nem szenved hiányt a Ceed GT. Negyedik fokozatban 5,4 másodperc alatt ugrik 60-ról 100 km/órára, míg ötödikben 7,3, hatodikban 8,8 szekundum alatt gyorsít 80-ról 120-as tempóra. A németországi (egyre ritkább) korlátozásmentes autópálya szakaszokon zokszó nélkül hasított 220-szal, bár itt már kezd kifogyni a szuszból – 230 km/órás csúcssebességével ez a Kia történetének eddigi leggyorsabb modellje.
A Ceed GT azonban nemcsak egyenesen tud menni, hanem szerpentinen is öröm megkergetni! Bátran eshetünk be a kanyarokba, mert a harapós fékek ereje érzéssel adagolható – 100 km/óráról 36,4 méteren áll meg a Kia. Sokat javítottak az elektromos szervokormányon is, de még mindig kissé szintetikus érzést nyújt, és az áttételezés (ütközéstől ütközésig 2,85 fordulat) is lehetne közvetlenebb. Ennek ellenére pontosan irányítható, fürgén követi az irányváltásokat és agilisan fordul. A segédvázas MacPherson első felfüggesztésnél keményebbek a szilentblokkok, míg a több lengőkaros hátsó futóműnél 18 helyett 19 mm-es kanyarstabilizátort alkalmaztak. A rugók mindenütt 10%-kal, az első gátlók húzóirányú csillapítása 30, a hátsóké 50%-kal, míg a nyomóirányú 10, illetve 200%-kal feszesebb. Határozottan tapad, szerény oldaldőléssel és sokáig semlegesen kanyarodik, de elektronikus vagy mechanikus diffizár hiányában idővel finoman tolni kezdi az orrát. Ugyanakkor a betonkeménytől messze áll a futómű, elsőre úgy tűnt, hogy a mindennapi használatra is megfelelő rugózási komfortot nyújt.
A végére maradt a nagy durranás: ahogy az 1,6 literes turbómotor és a 200 lóerő körüli teljesítmény a kiskategóriás hot hatch-ekre jellemző, úgy a 6 279 000 forintos indulóár is ezekhez áll közelebb. Az alsó-középkategóriás sportkompaktoknál minimum 1, de inkább 2 millióval kedvezőbb a Ceed GT. Ha minden extrát belerámolunk, vagy megrendeljük az 500 példányban készülő, 1st Edition sorszámozott limitált kiadás (7 879 000 Ft) egyikét, még akkor is beljebb vagyunk pár „lepedővel”.
Kia (Pro) Ceed GT
Összlökettérfogat: 1591 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 150 kW (204 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 265 Nm 1750-4500/perc
Sebességváltó: 6 man.
Hossz./szél./mag.: 4310/1780/1470 mm (4310/1780/1430 mm*)
Tengelytáv: 2650 mm
Tömeg/teherbírás: 1382/488 kg (1359/491 kg*)
Csomagtér: 380/1318l (380/1225 l*)
Üzemanyagtank: 53 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 7,7 s
Max. sebesség: 230 km/h
Gyári átlagfogyasztás: 7,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 171 g/km
Alapár: 6 279 000 Ft
* zárójelben a Kia Pro Ceed GT adatai
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!