Kétszer is túlterheléses támadás érte az elektronikus útdíj informatikai rendszerét hétfőn, ezért 1 és 3 óra között, valamint 7:30 és 10 óra között üzemszünetet rendelt el az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.. Ez idő alatt a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot.

Nem térítik vissza

Megkerestük az ÁAK illetékeseit azzal a kérdéssel, hogy azoknak, akiknek sikerült hétfőre viszonylati jegyet váltaniuk, de azt a moratórium miatt kvázi nem használták fel, visszatérítik-e a jegy árát. Azt a választ kaptuk, hogy mivel a viszonylati jegy 24 órán belül felhasználható „a kétszer három órás leállás nem jelent problémát, hiszen azt a visszaútra felhasználhatja a tehergépjármű vezető”. Ez a cikkünkben szereplő kamionsofőrt például kevéssé vigasztalja, hiszen ő – sok társához hasonlóan – hétfőn elhagyja az országot és majd csak napok múlva lép be újra a határon. Ha addigra működik már a fedélzeti egység, akkor nem kell sorba állnia újabb viszonylati jegyért.


Mint ismert: hétfő nulla órától az egy, illetve két számjegyű utakon, a gyorsforgalmi hálózaton és az autópályákon (összesen 6513 kilométeres úthálózaton) a megtett úttal arányosan fizetnek útdíjat a fuvarozók. A díjfizetési kötelezettség a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsikra és járműszerelvényekre vonatkozik. A megtett úttal arányos díjfizetés mértéke függ az adott út közútkezelői besorolásától (gyorsforgalmi út vagy főút), az út hosszától, a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4) és környezetvédelmi (emissziós) besorolásától is. A fuvarozók ezek alapján bruttó 18–130 forint/kilométer közötti útdíjat fizetnek.

Az e-útdíj bevezetésének szükségességét azzal indokolták, hogy „a megnövekedett díjbevétel biztosítja az úthálózat fejlesztésének, fenntartásának, működésének finanszírozását. Emellett az új díjfizetési rendszer követi a „használó és szennyező fizet” elvét, amelynek megfelelően mindenki valóban csak annyit fizet, amilyen mértékben használja a hazai díjköteles úthálózatot, illetve amennyire szennyezi a környezetet. A megtett úttal arányos díjszabás növeli a nemzetközi tranzitforgalomból származó bevételeket is.”

Az útdíj megfizetésére elméletileg több lehetőség is nyitva áll a fuvarozók előtt. A múlt héten elindult internetes HU-GO rendszeren keresztül regisztrálhatják a vállalkozók a kamionjaikat. A regisztráció viszonylag zökkenőmentesen ment, az útdíjszedői és az egyetemes útdíjszolgáltatói feladatok ellátására kijelölt Állami Autópálya Kezelő Zrt. tegnapi közleménye szerint több mint 60 ezer gépjárművet regisztráltak. A regisztrált teherautókba szerelt, a megtett utat nyomon követő fedélzeti egység segítségével a rendszer automatikusan levonja az üzembentartó vállalkozó által előre feltöltött számláról az úthasználati díjat. Sokaknak az utolsó pillanatban sikerült csak beszereltetniük a járművekbe a fedélzeti egységeket, de mint később kiderült: hiába törték magukat, mert a legtöbb ilyen készüléket még nem tudták összekötni a rendszerrel, így ez a díjfizetési mód hétfőn még nem működött.

A másik megoldás a viszonylati jegy vásárlása. Ezeket a jegyeket regisztrált felhasználók megvehetik a HU-GO rendszeren keresztül, aki pedig nem regisztrált, az például a kijelölt benzinkutakon kihelyezett terminálokban juthatnak hozzá. Meg kell adni az jármű adatait, illetve a pontos útvonalat, és az ezek alapján kibocsátott jegy alapján a benzinkút kasszájában fizethet a sofőr. Információink szerint hétfőn reggel még nagyon sok, a kamionosok által ismert benzinkúton nem voltak bekötve a terminálok.
 
Arra, hogy a fuvarozók szerint túl gyorsan bevezetett útdíj rendszer indulása nem lesz zökkenőmentes sokan számítottak. Mint egy fuvarozó rámutatott: Németországban hasonló rendszer működik, de ott évekig építették és hosszú ideig tesztelték rendszert, mielőtt az élesbe fordult volna, így nem csoda, hogy a hazai szállítmányozók már előre problémáktól tartottak.

Mentesség

Azok a mezőgazdasági termelők mentesülhetnek az útdíj megfizetése alól, akiknek az éves árbevételük legalább 50 százaléka mezőgazdasági főtevékenységből származik – derül ki a keddtől hatályos és a Magyar Közlöny június 30-ára keltezett 111-es számában megjelent kormányrendeletből. A mezőgazdasági termelők útdíj-mentességére vonatkozó szabályok szerint a díjköteles útszakaszok használatára az illetékes jegyzőtől lehet kérni meghatározott termények szállítását lehetővé tevő, a díjmentes viszonylati jegy váltására jogosító hatósági bizonyítványt. Ez július 1-je és november 30-a között a kérelemben meghatározott termény betakarításának idejéig, de legfeljebb 30 napig érvényes és a kérelmező székhelye vagy lakóhelye és a használatában álló termőföld, tanya vagy telephely közötti útdíj-köteles útszakaszra vonatkozik. A jegyző által kiállított hatósági bizonyítvány alapján pedig az egyetemes útdíjszolgáltató az abban megjelölt útdíj-köteles útszakaszokra díjmentes viszonylati jegyet állít ki – tartalmazza a rendelet.


A hétfői leállások, és a főleg a külföldi sofőrök körében tapasztalható bizonytalanság csak tovább rontott a helyzeten. Egy hétfőn hajnalban Kecskemétről Németországba induló kamionsofőr kérdésünkre elmondta: noha az ő kamionjába be van szerelve a fedélzeti egység, de mivel még nem működik, így hajnalban találnia kellett egy benzinkutat, ahol jogkövető módon viszonylati jegyet tudott vásárolni. A jegyet mintegy fél óra alatt tudta csak megvenni. Neki „szerencséje” volt, hiszen két üzemszünet között ki tudta fizetni a több tízezer forintos úthasználati díjat, bár később kiderült, hogy elég lett volna a magyarországi szakasz felétől fizetnie, hiszen az ÁAK a második leállás miatt 10 óráig moratóriumot rendelt el. Ezt – mint elmondta – előre nem tudhatta, de azért is örül, hogy a jegyvásárlás mellett döntött, mert hazai útja során több helyen is találkozott ellenőrző járművekkel.
 
Vasárnap egyébként egyelőre ismeretlen eredetű SMS-ek érkeztek több száz telefonra, melyek sztrájkolni hívták a fuvarozókat. Ebben egyebek mellett azt kérték, hogy a kamionosok vasárnap éjfélkor induljanak el Budapest felé. Az SMS küldő célja nyilvánvalóan a forgalom lassítása, megbénítása volt. A sztrájk ugyan elmaradt, de a közlekedésben azért akadt némi fennakadás, ugyanis a tömeges viszonylati jegyváltások miatt a nagyobb benzinkutak környékén nagy sorok alakultak ki. Mosonmagyaróvárnál például – mint azt a kecskeméti kamionsofőrtől megtudtuk – több kilométeres kamionsor állt az út szélén arra várva, hogy a sofőrök meg tudják fizetni az útdíjat, az MO-áson a feltorlódott kamionoktól csak lépésben lehetett haladni az egyetlen, viszonylati jegy váltására alkalmas benzinkút környékén.

Sokan sokat vártak Sokan sokat vártak


A több óráig tartó várakozás a rendkívül szoros időbeosztás mentén dolgozó sofőröknek – és az őket foglalkoztató cégeknek – komoly érvágás is lehet, hiszen ha a jármű elkésik egy-egy fuvarral, nem kizárt, hogy a megrendelő kötbért fizettet a szállítókkal. A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége tegnap egyébként azt kérte az autópálya kezelőtől, hogy a hétfőn tíz óra előtt indított teherautók után már tíz órától se kelljen viszonylati jegyet venni, mert ez komoly, többeknél megoldhatatlan szervezési és munkaidő problémát jelent. Hétfőn 10 órától azonban újra kötelezővé vált a díjfizetés.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!