Július elsejétől a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után használatarányos útdíjat kell fizetni a hazai autópályákon, főutakon, összesen 6500 kilométeren. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. és az I-Cell Kft. ezzel kapcsolatban tartott fórumot Egerben, a Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara székházában.
– Nem kellemes hír, de elkerülhetetlen az úthasználati költségek növekedése. Kardinális kérdés, hogyan viszonyul a fuvarozókhoz a társadalom. Fontos ugyanis számukra, hogy az áru időben ott legyen, ám a forgalomban való jelenlétünk ellen tiltakoznak. Azoknak a károknak a helyreállítását, amelyeket a kamionok okoznak, a szállítóknak kell vállalniuk.
– Az uniós szabályok keretet adnak a díjak kivetésére. A matricás rendszer révén eddig időarányos díjfizetés volt érvényben, de ennek korlátai voltak, hiszen naponta 11 eurónál többet nem lehetett kérni. Ez vezetett a használatarányos díj magyarországi bevezetésének gondolatához, amely sokak szerint igazságosabb rendszer lenne. Miközben a magyar nemzetközi fuvarozók külföldön tízszeres tételt fizetnek, addig nálunk a külföldiek 3300 forintból keresztülmennek az országon – mondta el bevezetőjében dr. Vereczkey Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke.
– Ahogyan a korábbi, évek óta zajló egyeztetések alkalmával kifejtettük, a bevezetéssel egy időben viszont versenyképesség-javító intézkedéseket is várunk. Ezt tévedés kompenzációnak nevezni, hiszen 90-100 milliárd forintot vesznek el tőlünk, s csupán 15-16 milliárdot kapunk érte cserébe. A gépjárműadó 30 százalékkal csökken, de eddig túl voltunk adóztatva. Az útdíj 7,5 százaléka levonható a helyi iparűzési adóból (nem az alapból), így akár a fizetési kötelezettség meg is szűnhet.
Bizonytalan még az útdíj fizetést segítő hitelkonstrukció. Fennmaradnak viszont korábbi intézkedések, például az üzemanyag prémium-kifizetésének adómentessége, a 17 forintos kereskedelmi gázolajár-visszatérítés, s a 40 eurós napidíjak sem csökkennek – tette hozzá dr. Vereczkey Zoltán.
Kezdésre csak tíz figyelőkaput adnak át
Az útdíj megfizetését megállítás nélkül ellenőrzik. Az országban 74, kamerákkal ellátott kaput állítanak föl, igaz, ezek közül júliusban csak 10 áll szolgálatba, a többi októberig készül el. A 45 ellenőrző és 60 bírságoló autót viszont már átadták, részint az autópálya-kezelőnek, részint a rendőrségnek. Ezekkel leginkább az útdíjat meg nem fizető külföldieket akarják kiszűrni, akiket egyébként 43 határátkelő helyen is visszatarthatnak. Augusztus végéig mérsékeltek lesznek (80-110 ezer forint) a bírságtételek, szeptembertől viszont 140-165 ezer forinttal sújthatják a feledékeny gépkocsivezetőket.
Kibédi-Varga Lajos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium e-útdíj projektjének szakmai szóvivője a bevezetés céljairól elmondta, a befolyó pénzt az utak fenntartására, fejlesztésére fordítják. Az útdíj szellemisége, hogy a használó, a szennyező fizet, ezen kívül versenysemleges intézkedés, amely lehetővé teszi az Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (EETS) későbbi bevezetését.
– Használatarányos útdíjat 6513 kilométeren, 2100 útszakaszon kell fizetni, gyorsforgalmi utakon és főútvonalakon. Jó tudni, hogy nem díjköteles minden szakasz, például az M0 és az M31 sem, de a főutak belterületi részei sem. A fizetési kötelezettség a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre vonatkozik, a D1 kategóriába tartozó autókra és az autóbuszokra nem. Attól függően, hogy a gépjármű hány tengelyes, s melyik EURO szabványnak megfelelő motor hajtja, differenciáltan kell fizetni az útdíjat, 18,04-130,06 forintot kilométerenként. A környezetvédelmi eltérítést a későbbiekben felülvizsgálják, hiszen most legfeljebb csak EURO3-as motorokat vettek figyelembe – fejtette ki Kibédi-Varga.
Az útdíj megfizetése önbevalláson alapul. A profi szállítóknak fedélzeti eszközt használva, flottakövető szolgáltatást igénybe véve egyszerű dolguk lesz, az alkalmi úthasználóknak ellenben viszonylati jegyet kell vásárolniuk. Ügyintézésre az autópályakezelő 20 irodájában, 3 kiemelt és 1500 normál értékesítési ponton, 700 benzinkútnál és 300 kioszknál lesz lehetőség. A regisztrált felhasználók előnyben lesznek, hiszen bármikor feltölthető folyószámláról rendezhetik kiadásukat, ráadásul a pénz flottájuk bármely gépjárművére átcsoportosítható. Az előzetes regisztráció június 20-án kezdődik, s készül egy útdíj kalkulátor is.
Farkas Károly, a rendszert kiépítő I-Cell Kft. operatív vezetője elmondta, rövid idő állt rendelkezésre a bevezetésre. Több szolgáltatós modellt alkalmaznak, a hazai megoldás EETS-szerűen működik majd, s minden eszközt be tud fogadni. Jelenleg a központi szervereket, szoftvereket tesztelik, a webes kioszkokat is kihelyezik. Tárgyalnak a flottakezelőkkel, akik bevallási közreműködők lesznek. Kérdésekre válaszolva elmondta, ha valamelyik cég folyószámla egyenlege lecsökken, lesz lehetőség feltölteni a benzinkutakon (akár üzemanyag kártyával), de a bankkártyás utalás is működik majd.
A fórumon elhangzottak további kérdések is, amelyet az előadók igyekeztek megválaszolni. Így kiderült, Magyarország nem lesz Ausztria, így itt nem lehet pótlólagosan 24 órán belül befizetni az útdíjat, ha valaki hibázik, bírsággal számolhat. Ha baleset, elterelés miatt a szállítónak kerülnie kell ahhoz képest, mint amely útvonalra megfizette a díjat, akkor nem kap büntetést. Az MKFE oktatást tart majd az ellenőröknek, hogy az útdíj befizetésének igazolásán kívül számlát is kérjenek a külföldiektől, mert sokan illegálisan fuvaroznak.
Nem előzetes, hanem utólagos fizetés kellene
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete főtitkára a szervezet néhány fölvetését osztotta meg a publikummal. Így pályázatot és vissza nem térítendő támogatást szeretnének fedélzeti egységek (OBU) beszerzésére, s célszerűnek tartanák, ha az ad hoc fuvarozó mikrovállalkozások megadhatnák a legközelebbi viszonylati jegy vásárlási pontot, s addig nem büntetnék őket. Szeretnék elérni, hogy bevezessék utólagos díjfizetést azok számára, akik hitelképesek. Szerinte ez a horribilis költségnövekedés kigazdálkodhatatlan, aki nem hárítja át a megrendelőre (az pedig a fogyasztóra), az lehúzhatja a rolót.
A nagyfelhasználói kedvezményt elvetették, mert hazánkban legfeljebb tíz cég teljesíthetné a követelményeket, s ez nagy versenyelőnyt adna számukra. Logikus felvetés volt, hogy ezután jó úton közlekedhetnek-e majd a kamionok, hiszen a befolyó pénzt infrastrukturális fejlesztésekre kell fordítani. Egyelőre azonban a koncesszióban épült M5 és M6 autópályákat fizetik ki belőle.
Az útdíj bevezetése egy kis lehetőség lesz a piacbővülésre, hiszen a saját számlás szállítók közül többen fölhagyhatnak tevékenységükkel, mivel náluk sokkal több az üresfutás. Jó tudni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal utólag ellenőrizheti, a vállalkozás befizette-e az útdíjat. Az adóhivatal viszont megkapja az adatokat az Állami Autópályakezelőtől is, tehát az alapján kérheti a fuvarszámlát is.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!