Hat év, heti húsz óra munka – segédmunkás óradíjjal számítva 3,3 millió forint –, 700 ezer forintnyi alkatrész – ennyit ér egy ötös matek érettségi. Kajdacsi József kaposvári karosszérialakatos néhány éve megígérte lányának, ha jeles lesz a matematika matúrája, a bizonyítvány mellé megkapja az 1971-es Fiat 850 sport coupét. Miután az ifjú hölgy a Műegyetemre készült, nem esett nehezére megfelelni a feltételeknek, ám annyit még kialkudott, hogy az eredendően fehér kocsi az ajándékozásra Ferrari-pirosban pompázzon.
– Ha a befektetett energiát és a költségeket nézem, nem éri meg – magyarázta Kajdacsi József –, ugyanis ezt a kocsit úgy 2,5 millióért tudnám eladni. Ám ahogy mondani szokták, a hobbim a szakmám, a szakmám a hobbim, így kifejezetten jólesik, amikor látom, hogy a roncsautók új életre kelnek a kezem alatt.
A mester eddig öt autót újított fel, s mindig a kihívást kereste: egy ládából összerakni, ami másnak nem sikerült. Mint a tűzpiros coupét is, mely 1981-es gigantikus karambolja után jó néhány tulajdonost hozott ki a sodrából, mire Kajdacsi József eredeti formájára alakította. Az alkatrészek jelentős része gyári, egyes darabokat – küszöböket, íveket, könyöklőt –, melyekhez már nem lehet hozzájutni, maga gyártott le. A sportkocsi mellett álló zöldeskék 850-es limuzinnal viszont 98 százaléka eredeti, csak az első indexek készültek a Beszédes utcai műhelyben. S hogy a mester tökéletes munkát végzett, jól mutatja, hogy az autó néhány hete ismételten sikerrel ment át a műszaki vizsgán.
– Bár a fenntartás szempontjából sok előnnyel járna – jegyezte meg Kajdacsi József –, azért nem minősíttettem át oldtimerré, mert szeretem használni a mindennapokban. Egy autó elvégre ezért van. Persze azért látom, s jólesik, hogy mindenütt megnéznek, ahol megfordulok vele. És ilyenkor mindig elönt a büszkeség, hiszem a kezem munkájában gyönyörködnek.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!