A közlekedés- és várostörténeti évforduló alkalmából Tarlós István, Budapest főpolgármestere, Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója és Kirschner Béla, a vállalatalapító unokája közösen leplezték le a Haltenberger Samu tiszteletére állított emléktáblát a Főtaxi székházánál. Az ünnepi programsorozat részeként a Főtaxi kezdeményezésére történelmi kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban.
Haltenberger Samu meghatározó alakja volt a budapesti közlekedésfejlesztésnek: nem elégedett meg azzal, hogy útnak indította motoros taxijait, hanem a kor legmodernebb szabványait és szabadalmait is Budapestre telepítette. Ő vezette be itthon a Drost Tivadarról elnevezett kommunikációs rendszert, amivel a kezelőszemélyzet ellenőrizhette és szabályozhatta a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát. 1924-től a világon elsőként az ő irányítása alatt álló Főtaxi székházában használták azt a félautomata kocsimosó pályáját, amivel a teljes autómosás idejét a korábbi negyven percről öt és fél percre csökkentették, és amit az Egyesült Államokban működő Yellow Cab Company is megvásárolt és felhasznált.
Hidvégi János, a Közlekedési Múzeum muzeológusának szakmai támogatásával összeállított tárlaton az érdeklődök megismerkedhetnek a magyarországi taxizás és a Főtaxi történetének mérföldköveivel és betekintést nyerhetnek a vállalat működésébe a századelőn. A kiállításon több mint száz tárgy, közöttük eredeti dokumentumok, makettek, fényképek, korabeli sofőr öltözék, az elmúlt száz évben használatban lévő mintegy 15 taxaméter, valamint Drost oszlopok és old timer autók láthatóak. Az utóbbiak között szerepel például egy Benz gyártmányú autó 1913-ból, amelyhez hasonlók taxiként is közlekedtek Budapest utcáin, valamint egy 1924-es gyártmányú Magomobil taxi amellyel egészen az 1940-es évek végéig végeztek személyfuvarozást.
A tárlaton többek között kiderül, hogy az autópark folyamatos fejlesztése mindvégig kiemelt jelentőségű volt a társaság történetében. Az első autótaxikat, a Haltenberger Samu vezetésével működő vállalat számára az aradi Marta autógyár gyártotta, később a beszállított alvázakra maguk terveztek favázas kocsiszekrényeket. Az 1930-as évek második felének forradalmi újítása volt, hogy az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt. magyar fejlesztésű, csővázas karosszéria sorozatgyártásába kezdett, amelyeket Ford alvázakra szereltek fel. A negyvenes években új Fiat 1100-as típusokat majd Renault Juvaquatre autókat állítottak forgalomba. 1949-ben mintegy 250 Skoda 1101 típusú taxival, majd az ötvenes években Pobedákkal, Warsawákkal, bővült az autóparkjuk. A 70-es és 80-as években a kiöregedő Wartburgok és Moszkvicsok után a Zsigulik váltak egyeduralkodóvá a taxizásban. A kilencvenes évek elején pedig már a hazai gyártmányú Opel Astra típusokat alkalmazta a vállalat. Ma a Főtaxi autóparkjának jelentős része a legújabb modellekből áll, és felszereltsége megfelel a modern kényelmi és környezeti elvárásoknak.
A kiállítás megtekinthető a Közlekedési Múzeumban 2013. június 2. és 2013. június 30-a között.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!