Idén 15. éves a Hungaroringen található Groupama Garancia Vezetéstechnikai Centrum, az ott dolgozó szakemberek, hogy a közutak veszélyeinek kitett valamennyi társadalmi réteghez és korosztályhoz eljuttassák a biztonságos közlekedésért folytatott kampányuk üzenetét. Ezúttal a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) karöltve szerveztek nyílt napot a mozgássérülteknek és mozgáskorlátozottaknak, melyen a résztvevők három különböző pályán sajátíthatták el, miként kell a közutakon leküzdeni a váratlan helyzeteket.
2013-ban kiemelt szerepet kapnak a balesetmentes vezetésért folytatott küzdelmük során a mozgássérültek és a mozgáskorlátozottak számára szervezett kurzusaik, amelynek élére az többszörös világ-, Európa-bajnok, kétszeres paralimpiai ezüstérmes vívó, Dani Gyöngyi állt, aki kijelentette, már akkor teljesítette a célját, ha sorstársai a kampány hatására figyelmesebben, óvatosabban, és ami a legfontosabb, balesetmentesen közlekednek az utakon.
„Idén is folytatjuk a balesetmentes közlekedés érdekében folytatott kampányainkat, amihez ebben az évben a mozgássérült és mozgáskorlátozott embertársaink minél szélesebb körű megszólítását is célul tűztük ki. A kimutatások, statisztikák egyértelműen igazolják, hogy ez a társadalmi réteg ugyanolyan résztvevője a közúti forgalomnak, mint bárki más, így mindenki számára fontos, hogy ők is részt vehessenek azokon a kurzusainkon, amelyeken szakképzett instruktoraink segítségével még jobban felkészülhetnek a közlekedésben tapasztalható váratlan helyzetek megfelelő megoldására. Ezért is pályáztunk közösen a MEOSZ társaságában egy nyílt nap megrendezésére, hogy bemutathassuk minden érintett részére, hogy igenis szükség van az itt eltöltött órák elméleti és gyakorlati képzésére” – fogalmazott Gazsi Júlia, a Vezetéstechnikai Centrum ügyvezetője.
Magát a programot a MEOSZ és a Hungaroringen található Groupama Vezetéstechnikai Centrum dolgozta ki közösen, és a Magyar Paralimpiai Bizottság (MPB) szabadidősport pályázatán kapott támogatásból jött létre. A nyílt napon összesen 39-en vettek részt, akik között 16 kerekesszékes sofőr volt, illetve többen utasként vettek részt a programokon.
„A Vezetéstechnikai Centrum munkatársai három tanpályán és az Off-road Parkban körforgós rendszerben szerveztek programokat, melyeket valamennyi résztvevő nagyon élvezett, és már a pihenők alatt jelezték, szükség lenne további hasonló rendezvényekre is. A különböző ügyességi feladatok – szlalom és körpálya – tökéletesen alkalmasak voltak arra, hogy megtapasztaljuk, bizonyos, már-már extrém helyzetben az autónk milyen sebességnél kezd el kisodródni, továbbá elsajátíthattuk azt, hogyan lehet ez ellen védekezni. Igazán hasznos volt az is, hogy a körpályán a résztvevők az úgynevezett részegszemüveg segítségével megtapasztalhattuk, hogy milyen módon hat a szervezetre az alkohol, hogyan változik a térlátás, milyen mértékben romlik a mozgáskoordináció. A harmadik helyszínen a vízzel locsolt műgyantán azt érezhettük meg, miként viselkedik az autónk ilyen körülmények között, valamint kipróbálhattunk pár, a közutakon gyakran előforduló vészhelyzetet a rántópad és a váratlanul felbukkanó vízfüggönyök segítségével. Az Off-road pályán nagyon izgalmas erdei terepen és az épített akadályokon – vizes árok, mérleghinta, lépegető, 40%-os emelkedő – vittek át minket, sőt a legbátrabbak ki is próbálhatták a nagyon komoly gépezeteket és saját ügyességüket” – elevenítette fel az élményeket Dani Gyöngyi.
A Tanpálya vezetői az elkövetkező hetekben kidolgoznak egy olyan kedvezményes árat a mozgássérültek és mozgáskorlátozottak számára, hogy az érdekeltek közül minél többen vegyék igénybe ezt a balesetmentes vezetéshez szinte nélkülözhetetlen szolgáltatást. Mindenesetre az instruktorok úgy vélekedtek, a mostani rendezvényen részt vevők semmivel sem kezelik rosszabbul a kormányt, mint ép embertársaik, és ugyanolyan gyorsan sajátították el az adott szituációkban a követendő magatartásformát, amelyek segítségével a közutakon is kivédhetik a rájuk is leselkedő veszélyeket.
„Számomra egyértelműen bebizonyosodott ezen a rendezvényen, hogy a résztvevők semmivel sem kezelték gyengébben az autót, mint bármely más, ép ember. Mondhatnánk, hogy a mozgássérült vezető csak egy kézzel kormányoz, hisz a másik kezével kezeli a pedálokat és ez bizony hátrányt jelenthet. Igaz. De ekkor eszembe jut, hogy a nem mozgássérült társaik hány százaléka fogja ugyanúgy egy kézzel a kormányt ÖNKÉNT. Mondhatnánk, hogy a kellően erős pedálmunka sem biztos, hogy kézzel vezérelve tökéletes. A mai napon pont ugyanolyan arányban láttam helyes és helytelen (gyenge) vészfékezést, mint az ép autóstársaknál. Ráadásul ma már szinte valamennyi modell átalakítható a mozgássérültek és mozgáskorlátozottak részére, ugyanis a rendezvényen ugyanúgy láthattunk Wagon R-t, Corsát, Twingót, mint Astra GTC-t, Signumot vagy éppen Toyota Prius-t. Számunkra is, és a résztvevők számára is egyértelműen bebizonyosodott, hogy az ép embertársaikhoz hasonlóan a mozgássérültek és mozgáskorlátozottak részére is legalább ugyanolyan hasznos a vezetéstechnikai tréningeken való részvétel. Ugyanis a való életben is ugyanazon úton és körülmények között vezet valamennyi társadalmi réteg és korosztály” – jelentette ki Kőrös András, a Tanpálya projektvezetője.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!