Manapság a downsizing jellemző az autókat hajtó motorokra, egyre kisebb a lökettérfogatból állítanak elő egyre nagyobb teljesítményt az erőforrások, ami a korábbinál sokkal nagyobb mechanikai terhelést jelent.
Például amíg korábban 25 000 indításra méreteztek egy motort, addig a stop-start rendszerek terjedése miatt már 500 000 indítási ciklussal számolnak, és nemsokára már az 1 000 000 motorindítás lesz az elfogadott. Azért fontos ez a szám, mert az induláskor még nem olajfilmen forog a főtengely, ilyenkor kopik a legjobban a csapágy. Ezekre a modern elvárásokra az IROX csapágy-technológiával válaszol a Federal Mogul. Nem csak gyári beszállítóként, de már a javítással foglalkozó szervizeknek is elérhetőek az új csapágyak.
Az IROX technológia innovatív, polimer-bevonatú csapágyperselyt jelent, mely ellenáll a pillanatnyi, kenés nélküli üzemi állapotnak, egyben ideális a fokozott teljesítményű motorok által gerjesztett igen magas csapágyterhelésekkel szemben. A Glyco IROX csapágyakról az is bebizonyosodott, hogy jobb bejáratási védelmet nyújtanak, mert a puha felület beburkolja a fémrészecskéket, így azok nem okozhatnak károsodást.
De nem csak a csapágyak, de a dugattyúk is fokozott igénybevételnek vannak kitéve, a magasabb égési hőmérsékletek és nagyobb sűrítési nyomások miatt. A Federal-Mogul autóalkatrész üzletág saját, eredeti gyári alkatrészként is bevált Nüral® DuraBowl® dugattyújával válaszol a piaci igényekre, amely mostantól már a motorfelújítás szakembereinek rendelkezésére áll. A díjnyertes DuraBowl kialakítás megszilárdítja a dugattyútetőt, ezzel a hagyományos alumínium-öntvény dugattyúk élettartama több mint négyszeresére nő. A megoldás több igen neves, nagy fajlagos teljesítményű dízelmotorba már eredeti alkatrészként kerül. Az elmúlt évtized során a gépkocsi dízelmotorok jellemző teljesítménye 50 kW/literről mintegy 70 kW/literre növekedett. A DuraBowl gyártási eljárása megszilárdítja a dugattyútetőt azáltal, hogy helyileg újraolvasztja az ötvözetet a köpeny körül, jelentősen növelve ezzel a fáradási szilárdságot. Ennek a technológiának a fontosságát önállóan is elismerték 2010-ben, amikor a DuraBowl dugattyú, mint termék-innováció elnyerte a tekintélyes Automotive News PACETM díjat.
A Federal-Mogul hamarosan újabb innovatív dugattyú-technológiát tesz elérhetővé az alkatrészpiacon. A Nüral EcoTough® dugattyúknál különleges bevonatot alkalmaznak, amely szilárd kenőanyagokból, például grafitból és molibdén-diszulfidból (MoS2), valamint szénszálakból épül fel. Ez akár 18 %-kal csökkenti a súrlódást, emellett jelentősen növeli a tartósságot. Több autógyártó vezet be EcoTough dugattyúkat gyártásmenet közbeni változtatásként, hogy ezzel azonnali javulást hozzon az üzemanyag fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és a tartósság terén.
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!