A Hyundainál folyékony szobrászatnak hívott formanyelv talán legkarakteresebb szüleménye a középkategóriás SUV-k közé sorolható Santa Fe, amely emelkedő övvonalával és gazdagon krómozott orrával eléggé feltűnő ahhoz, hogy középpontba kerüljünk vele.
Ehhez persze hozzájárulnak a méretek is: bár a 4690 mm-es hosszával alig nagyobb egy BMW X3-asnál, optikailag mégis hatalmasnak tűnik. Ezt talán az érzékelteti a legjobban, hogy a 19 colos felnik szinte elvesznek alatta. Szerintem akármelyik prémium terepjáró mellé oda lehetne állítani, sőt egy golfklub parkolójából sem tűnne ki, ami óriási dolog annak tükrében, hogy az elődök inkább ár-érték arányukkal, mintsem formájukkal csábították az ügyfeleket a szalonokba.
Nemcsak kívül, belül is nagy a Santa Fe
Ahogyan a külső esetében, úgy a belsőnél is forradalmiak a változások a korábbi modellhez viszonyítva. Ez a Hyundai már nem az a Hyundai! Mozgalmas és trendi a belső, miközben egy-két részletet leszámítva (pl. bonyolult menürendszer) a kezelhetőség is példás. Az anyagok minősége szinte mindenhol meggyőző, egyedül a műszerfal kék háttérvilágítását cserélném le – ehhez a színárnyalathoz valamiért nagyon ragaszkodik a Hyundai.
Amiért viszont nagyon tetszett a beltér, az egyszerűen az, hogy a praktikum nem ment a design rovására, sőt ezen az autón nagyon érződik, sok munkája van a gyárnak abban, hogy ennyire élhető. A méretes rekeszeket akármelyik egyterű megirigyelhetné, miközben a középkonzol kialakítása olyan, hogy a vezető és az utas térdének is hatalmas helye van. De akárhova ülünk, sehol sem fogunk szorongani, például ha elöl 190 cm-es vezető ül, mögötte egy ugyanekkora utas kényelemben utazhat. Bár az ülések lapjai kicsit rövidek, az egészen jó oldaltartás miatt kifejezetten komfortosak a székek, ráadásul a hátsó ülések támlaszögét is lehet állítani. A harmadik üléssor viszont csak szükségmegoldásként jöhet szóba, az ülőlapok rövidsége és a szerény fejtér miatt inkább gyermekeknek ideális. Ettől függetlenül dicséretes, hogy még itt is találunk szellőzőrostélyt.
Az autó külméreteihez viszonyítva is nagy a csomagtér, de akinek nem lenne elég az alapból 585 literes raktér, az a csomagtér oldalfalában elhelyezett kar meghúzásával döntheti az üléseket, így pedig 1,7 m3 árut nyelhet el a Santa Fe. Persze pakolni valamivel nehezebb, mint mondjuk egy kombiba, hiszen magasra kell emelni a csomagokat, és az ajtó lehúzása sem olyan egyszerű.
Nálunk csak dízelmotorral választható
A Santa Fe friss kiadása az elérhető legkívánatosabb összeállításban érkezett szerkesztőségünkbe, ugyanis nem az alapmotorral (2.0 CRDi 150 LE), hanem a 197 lóerős, 2,2-es dízellel fogtuk vallatóra, illetve automata váltó és összkerékhajtás szerepelt az opciós listán. Bár tény, hogy utóbbi mellett lejtmenetvezérlő is van a fedélzeten, a 185 mm-es hasmagasság miatt kemény terepre ne merészkedjünk! Sokkal inkább elemében van az autó közúton, a rugózása egyszerűen remek, és az automata váltó is finoman, szinte észrevétlenül kapcsolgat, egyedül a szintetikus érzést keltő kormányzás ellen emelhetünk kifogást. A 10,1 másodperces sprintidő ugyan nem tűnik nagy mutatványnak, de a 436 Nm-es nyomaték miatt egészen jó a rugalmasság. Ekkora nyomatékkal már egy kisebb vitorlás vontatása sem lehet gond, a tesztben szereplő modell például 2000 kg-os fékezett utánfutót is húzhat. Ami a motor hangját illeti, ez az egység már az elődben is szépen teljesített, ám most mintha csendesebb lenne, vagyis a négyhengeres diszkrét hangja egyáltalán nem zavaró. Piros pontot érdemel a fogyasztás is, a 8,4 literes tesztátlag szerintem több mint jó, ráadásul nincs start-stop automatika vagy egyéb, takarékosságot fokozó vívmány az autóban. Így lehet az, hogy a 64 literes üzemanyagtartállyal is kellően nagy a hatótáv.
Míg a modell 150 lóerős alapváltozata fronthajtással és kézi váltóval „csak” 8,5 milliót kóstál, ha jól felszereljük a Santa Fét, akár 12,5 milliót is a kereskedésben hagyhatunk. Igaz, az összkerékhajtáson és az automata váltón felül ez esetben a xenon fényszórók, a bőrkárpit és a navigáció is benne van a vételárban. Az pedig már egyéni mérlegelés kérdése, hogy ezért az összegért egy kevésbé jól felszerelt prémiummodellt veszünk, vagy a minden földi jóval ellátott Hyundai mellett tesszük le a garast.
TETSZETT
– határozott fellépés
– kényelem
– grandiózus utastér
– nyomatékos motor
NEM TETSZETT
– indirekt kormányzás
– bizonytalan egyenesfutás
– bonyolult menürendszer
ÖSSZEGZÉS
A harmadik generációs Santa Fe pár kisebb negatívumot leszámítva nagyon meggyőző autó, komfortja és utasterének mérete is elsőrangú. Nyilvánvalóan hatalmas fejlődésen ment keresztül a korábbi nemzedékhez képest.
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD A/T
Összlökettérfogat: 2199 m3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbódízel
Max. teljesítmény: 145 kW (197 LE) 3800/perc
Max. forgatónyomaték: 436 Nm 1800-2500/perc
Hossz./szél./mag.: 4690/1880/1680 mm
Tengelytáv: 2700 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1633/1644 mm
Fordulókör: 10,6 m
Saját tömeg/teherbírás: 1807/703 kg
Csomagtér: 585-1680 l
Üzemanyagtank: 64 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10,1 s
Max. sebesség: 190 km/h
Város/országút/vegyes: 8,9/5,5/6,8 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 178 g/km
A modell alapára: 8 499 000 Ft
A tesztelt verzió ára: 10 399 000 Ft
Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!