Ha a nyáron figyelmesen szemléltük a járműforgalmat, feltűnhetett, hogy egyre több lakókocsit vontattak. Növekedésük üteme kétségkívül felgyorsult. És ennek több oka is van. Szabad szombatokkal bővült a hét vége, és ez nagyobb lélegzetű túrázásra ad lehetőséget. A drága üzemanyag egyre szűkíti a kirándulás távolságát. A szálláshelyek is drágultak, ám rangosabb helyeken ennek ellenére sem lehet mindig férőhelyhez jutni. A sátorozástól többszöri beázás után viszolyog az ember, viszont aki szeret vándorolni, az mindezek ellenére is útnak indul.

Nos, ami azt illeti, egy lakókocsival a hét vége eltöltése vagy a nyári túrázás másként is elképzelhető. Nem szükséges többszáz kilométert autókázni, ha akad 20-30 kilométer távolságra is kikapcsolódásra alkalmas környezet. Akár már péntek délután is elindulhatunk a célunk felé, ahol röpke pillanatok alatt tábort verhetünk. Igaz, a lakókocsi nem olcsó, de hogy szilárd fedél alatt hajtjuk álomra fejünket, ezért kárpótol drágasága.

Készül a lakókocsi oldala. Erre a sémára helyezik el a keretet és a közte lévő bordákat Készül a lakókocsi oldala. Erre a sémára helyezik el a keretet és a közte lévő bordákat

Profilváltás

Tavaly, de még inkább az idén tűnt fel a BNV-n, hogy tudunk itthon is – nem a luxusigényekhez mérten – olyan lakókocsikat készíteni, amelyek megfelelnek az elvárásoknak. A Lenti Fém- és Faipari Szövetkezet kitűnő kollekcióval lepte meg az érdeklődőket. Nem gondoltuk volna, hogy az országban akad egy olyan szövetkezet, amelyik idejekorán felismeri az igényeket, és rögtön cselekszik is. A járműgyártás nem szokatlan Lentiben, hiszen az Ikarus, a Csepel Autógyár részére már korábban gyártott alvázakat, rakfelületet, üléseket és egyéb járműkiegészítő alkatrészeket. Igaz, ez régen volt, a kooperáció azóta megszűnt, ám a szövetkezet vonzalma a guruló alkalmatosságok iránt nem lohadt. Először utánfutókkal lepték meg az autósokat – nagy sikerrel -, majd a lakókocsi következett. Igaz, a gyártás folyamata eddig nem volt zökkenőmentes. Ez részben az akadályoskodók, részben helyhiány rovására írható. Az előbbiket már legyőzték, az utóbbinak a rendezése most van folyamatban.

A furnérból készült oldalfalra erősítik a kész fakeretet, majd tapétázás következik A furnérból készült oldalfalra erősítik a kész fakeretet, majd tapétázás következik

A 270-esről

A remekbeszabott Pannónia-320-nak vagy de Luxe változatának láttán nem is gondolnánk, hogy mennyire mostoha körülmények között készülnek ezek a lakókocsik. De már állnak az új szerelőcsarnok vázai, és hamarosan megindulhat a falak között a folyamatos gyártás. A szövetkezet ma, szinte kisipari módon napi két Pannóniát képes elkészíteni. A műhelyek szerszámozottsága mégis kielégítő. Noha a két típus nem olcsó, mégis minden mennyiségben átvenné az értékesítést végző Autóker. Mint már említettük, sem a Pannónia 320-as, sem a de Luxe változat nem olcsó! Az előbbi 8 700, az utóbbi 104 700 forint. Ám a lentiek gondoltak a vékonyabb pénztárcájú természetrajongókra is. Készen áll már a Pannónia 270 jelzésű lakókocsi. (Ottjártunkkor még csak félig kész állapotban láttuk és nagyon tetszett.)

Az üzem „futószalagján” előregyártott elemekből állítják össze a lakókocsi karosszériáját Az üzem „futószalagján” előregyártott elemekből állítják össze a lakókocsi karosszériáját

Ez a jármű 270 centiméter hosszú, 195 széles, és a megemelt tetőzettel ugyanilyen magas. Két felnőttnek és két gyermeknek nyújt nagyon kényelmes elhelyezést. Nagy előnye, hogy nem műanyagból készül – vázszerkezete fa – csupán szigetelése műanyaghab, alul-felül és oldalt alumíniumlemezzel borítva. A jármű belsejében kétlángos gázfőző, mosogató, szekrény, asztal és ülőalkalmatosság található. A belső kiképzés – Somlár Imre főmérnök szerint – szebb lesz, mint a 320-asé. A 270-es ráfutófék nélküli, tömege mindössze 400 kilogramm. Ára előreláthatólag 55-60 ezer forint körül lesz, s jövőre kerül kereskedelmi forgalomba.

A belső munkálatok nagy részét még a tető ráhelyezése előtt elvégzik. Az előre gyártott berendezések – szekrény, asztal, fekhely és még sok minden más – a szövetkezet készítményei A belső munkálatok nagy részét még a tető ráhelyezése előtt elvégzik. Az előre gyártott berendezések – szekrény, asztal, fekhely és még sok minden más – a szövetkezet készítményei

A szövetkezet főmérnökétől megtudtuk még, hogy a közelmúltban a Magyar Autóklub évi száz lakókocsi átvételére kötött velük szerződést. Az Autóker pedig a fennmaradó részt kívánja értékesíteni. Hamarosan gyártani kezdik a vonóhorgokat – helyben fel is szerelik, csak vizsgáztatásra nincs engedélyük (furcsa!) – és a vontatáskor nélkülözhetetlen visszapillantó tükröket. Az Autókerrel történt megegyezés alapján Budapesten a XIII. kerületi Gogol utcai telephelyen lesz kapható a lakókocsi tartalék-alkatrésze is.

Sok órai munka után a lakókocsi a meósokhoz kerül, akik tetőtől talpig megvizsgálják, és a kifogástalanokat a parkolóhelyre irányítják Sok órai munka után a lakókocsi a meósokhoz kerül, akik tetőtől talpig megvizsgálják, és a kifogástalanokat a parkolóhelyre irányítják

Úgy tűnik, végre elmozdul a holtpontról a hazai lakókocsik gyártása. A járművek láttán, és az eddig gyártottak reklamációja alapján – ami feltűnően kevés – elmondhatjuk, hogy Lentiben annak idején nagy fába vágták fejszéjüket. És hogy sikerrel birkóznak meg a feladatokkal, azt az eddigi eredményeik igazolják.

És hogy felcsigázzuk a kedélyeket, bemutatjuk a 270-est, amint még javában dolgoznak rajta. A sokak által várt kis lakókocsiról bővebben beszámolunk még És hogy felcsigázzuk a kedélyeket, bemutatjuk a 270-est, amint még javában dolgoznak rajta. A sokak által várt kis lakókocsiról bővebben beszámolunk még

Lovász Károly
Favics Péter felvételei

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!