Az újautó-forgalmazóktól, autókereskedőktől érkező visszajelzések alapján kifejezetten nagy az érdeklődés a nagycsaládosok részéről az új hétüléses gépkocsik iránt, köszönhetően a vásárláshoz felhasználható akár 2,5 millió forintos állami hozzájárulásnak. Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a Világgazdaságnak úgy nyilatkozott, a családi autókedvezmény júliusi bevezetését követően öt százalékkal csökkent a hétüléses használt kocsik átlagára, ami arra utal, hogy megkezdődött a csere, és a támogatást igénybe vevők piacra dobták régi családi járgányukat. Az adatok alapján júliusban 65 százalékkal bővült az olyan szalonautók iránti kereslet, amelyekre felvehető a támogatás. Ugyanakkor az érintett kategória használt modelljeit is 18 százalékkal többen tekintették meg a vizsgált időszakban, ami azt mutatja, hogy a szegmens iránt egységesen fokozza az érdeklődést az állami program.

Kroneraff István, a Becsületesnepperként ismert használtautó-kereskedő a Napló megkeresésére kiemelte, a nagyon fiatal, egy-két esztendős hétülésesek ára hatalmast zuhant.
– Az egyszerűség kedvéért vegyünk példának egy tízmillió forintos új hétüléses autót, ez az állami támogatással 7,5 millióba kerül. Aki el szeretné adni a hasonló típusú, egyéves, mintegy nyolcmillió forintot érő autóját, kénytelen lesz jóval a piaci ár alá menni, hiszen az ő használt kocsijának valós értéke alatt már vadonatújat lehet kihozni a szalonból. Nagyjából négyéves korig minden hétülésesnek jelentősen beesett az ára, az idősebbeknek már nem annyira, tízéves kor felett pedig nem nagyon lehet árcsökkenést tapasztalni, az utóbbiak mezőnyében már csak az állapot számít – mutatott rá a gödöllői kereskedő. Kérdésünkre kifejtette, az újabb hétülésesek közül a Toyota Prius Plust választaná, míg a tíz évnél idősebbek kínálatából két Fordot, a Galaxyt és az S-maxot ajánlja. Bármelyik említett Fordhoz benzinmotor esetében a kétliteres erőforrás a legjobb választás, a dízeleknél mindegyik változat jól használható és megbízható.

A három vagy több gyermekkel való kényelmes utazáshoz már szükség van a hét ülésre

A nagycsaládosoknál szempont lehet, hogy elférjen három gyerekülés az autóban, de ehhez nem feltétlenül szükséges hétüléses gépkocsi. – A három gyerekülés azokba az ötszemélyes típusokba fér bele jól, ahol van három különálló ülés a hátsó sorban. Ilyen például a Volkswagen Touran, az Opel Zafira, a Renault Scenic. A kombikba nem biztos, hogy elhelyezhető három gyerekülés, de szinte az összes egyterűbe igen – jegyezte meg Kroneraff István.
Csuti Balázs és Szigeti Imre, a pápai X-Trem Autó nevű kereskedés két tulajdonosa több autószalonnal is kapcsolatban áll, a Naplónak nyilatkozva pedig mindketten megerősítették az új hétüléses gépkocsik iránti keresletnövekedést. Tapasztalataik szerint a használt hétüléseseket ugyancsak folyamatos érdeklődés övezi, ez korábban is így volt. Hozzáfűzték, a családi autóvásárlási kedvezmény bevezetése az idősebb, tíz év feletti példányok árára már nincs különösebb hatással. – Lehetőség szerint mindig tartunk hétüléses modelleket, a nagycsaládosok körében népszerűnek számítanak. Ez nem is meglepő, hiszen a három vagy több gyermekkel való kényelmes utazáshoz már szükség van a nagyobb helykínálatra. A hétüléses autókban helyezhető el a legjobban egyszerre három gyerekülés, illetve adott esetben gondolni kell az öt utas csomagjaira is – hangsúlyozta Csuti Balázs.

Varga Csaba, a szintén pápai SV-Autó Kft. értékesítője is kitért a családi autókedvezmény népszerűségére, ugyanakkor kiemelte az ezzel kapcsolatos hosszú várólistát: mint mondta, a nagy érdeklődés miatt gyakran két-három hónapot, vagy akár ennél is többet kell várni egy-egy megrendelt hétüléses modell átvételére.
– Az egy-két éves hétüléseseknek valóban nagyon lenyomta az árát az újakra kapható állami támogatás. A tíz évnél idősebbek árfekvésében nem igazán történt változás, miképpen nincs is nagy szórás az áruk tekintetében, az esetükben a kilométerfutás, a műszaki és az esztétikai állapot a mérvadó. Megfigyelhető még, hogy továbbra is tart a benzinmotoros autók dominanciája, a negatív híresztelések hatására a használtautó-vásárlók többsége fél a dízeltől. Pedig a sokat és elsősorban hosszabb távokra használt, a hétülésesekhez hasonlóan nagyobb súlyú autók esetében több szempontból is egy megbízható, dinamikus dízelmotoros példány a legjobb választás – fogalmazott lapunknak Varga Csaba.
Végezetül álljon itt az általunk megkérdezett használtautó-kereskedők által egyöntetűen hangsúlyozott egyik legfontosabb autóvásárlási alapszabály: akár új, akár használt kocsit szeretnénk, kizárólag addig nyújtózkodjunk, ameddig a takarónk ér, ugyanis sosem jó döntés drága autóért eladósodni.

Csuti Balázs és Szigeti Imre az egyik legnépszerűbb hétüléses autó, egy Opel Zafira mellett

Júliustól 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatást kaphatnak az államtól legalább hétüléses új személyautó vásárlásához a három- vagy többgyermekes családok. A támogatás összege maximum a gépjármű vételárának a felét fedezheti, viszont a családoknak nem kell előfinanszírozniuk az állami hozzájárulást. A jogosultság a családi pótlékhoz van kötve, azaz nem feltétel, hogy a gyerekek 18 év alattiak legyenek, a még nappali tagozaton tanuló fiatalok is beletartoznak a kedvezményezettek körébe, továbbá azok a kétgyermekes családok szintén, ahol az édesanya már várandós a harmadik utóddal. A támogatással megvásárolt autót a szerződéskötéstől számított három éven belül nem lehet értékesíteni.