Pályafutása végéhez közeledve az X-Trail kifutó nemzedéke már alaposan kilógott a kategóriájából, legalábbis szögletes formája különc karakterré tette a sok, simulékony külsejű modell között. Nos, úgy látszik, a Nissan is beadta a derekát, mert a friss X-Trail gyakorlatilag egy felfújt Qashqainak tűnik. Vagyis látványos, remek formával bír, miközben az előd keményvonalasságát nyomokban sem tartalmazza.

Otthonos beltér, egyszerű kezelhetőség Otthonos beltér, egyszerű kezelhetőség

Ennek oka részben az lehet, hogy az új X-Traillel akarják helyettesíteni a korábbi Qashqai +2-est, ugyanis a Qashqai második nemzedékéből már nem készül hétszemélyes verzió. A forma azonban csak egy dolog, hiszen a japán gyártású X-Trail ugyanarra a Common Module Family platformra épül, mint az Angliából érkező Qashqai. Nagyrészt ennek a moduláris padlólemeznek és az immáron 49%-ban ultranagy-szilárdságú karosszériának köszönhető, hogy annak ellenére 90 kg-mal könnyebb elődjénél az új generáció, hogy az 5 mm-rel csökkent magasságot leszámítva minden tekintetben nőtt.

A középső sori ülések sínen csúsztathatók. Nagy kár azonban, hogy leghátul nem fér el az utasok lábfeje az előtte lévő ülések alatt A középső sori ülések sínen csúsztathatók. Nagy kár azonban, hogy leghátul nem fér el az utasok lábfeje az előtte lévő ülések alatt

Bár a számadatok nem árulkodnak drámai változásokról (a hosszúság 17, a szélesség, a tengelytáv pedig 76 mm-rel nagyobb), az autóba beülve meglepődtem, milyen óriási a hely. A nagy üvegfelületek nyilván növelik a térérzetet, ám ettől függetlenül is nyilvánvalóan nagyon tágas az X-Trail. Még a zsiráfalkatúak sem panaszkodhatnak, sőt, a NASA szakemberinek bevonásával tervezett ülések roppant kényelmesek. Praktikus megoldásokból sincs hiány, sok tárolórekesz fogadja a bent ülőket, illetve itt van a több mint 20 centis tartományban, sínen csúsztatható második üléssor. Ennek segítségével növelhetjük az 550 literes rakteret, ha nincs szükségünk nagy lábtérre, az opciók között pedig megjelent az elektromosan mozgatható csomagtérajtó is. Ám ha valaki hétüléses kivitelt szeretne, azzal mindenképpen számoljon, hogy a harmadik sorban utazni nem éppen kellemes. Eleve oda bemászni felér egy kisebb artistamutatvánnyal, ám az sokkal inkább bosszantó, hogy a lábfejünket egyszerűen nincs hova rakni, mert a középső üléssor rajta „ül” a padlón és nem tudjuk becsúsztatni alá a lábunkat. Nagy kár, mert lenne annyi tér leghátul, hogy kisebb termetű felnőtteknek jó legyen.

Az opciós full-LED-es fényszóró 50%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint a xenon Az opciós full-LED-es fényszóró 50%-kal kevesebb energiát fogyaszt, mint a xenon

A bevezetéskor csupán egy motor lesz

A belsővel kapcsolatban egyébként nehéz más kritikát megfogalmazni. A műszerfal és a berendezés felettébb átgondolt, az egyes funkciók elérhetősége és a logikus felépítésű menürendszer akármelyik német modellnek becsületére válna, illetve a magas szintű összeszerelési minőség miatt is jó pontokat érdemel az X-Trail. Külön kiemelném a NissanConnect rendszert, mely a szokásosnak mondható multimédiás és internetes funkciókon túl egy úgynevezett Send-to-Car programmal is rendelkezik. Ez lehetővé teszi a vezető számára, hogy az otthon megtervezett útvonalat egyetlen gombnyomással elküldje az autóba integrált rendszernek.

„Hajtáskapcsoló”: elsokerék-hajtású, automata és zárt üzemmódunk van „Hajtáskapcsoló”: elsokerék-hajtású, automata és zárt üzemmódunk van

Sajnos a motorkínálat finoman szólva sem gazdag, az augusztusban esedékes hazai bevezetéskor kizárólag a Renault 1,6-os, 130 lóerős dízelmotorjával lesz elérhető a modell. A kézi váltós verzió első- és összkerékhajtással is konfigurálható, míg a CVT-váltós kivitel csak fronthajtásúként áll rendelkezésre, jövőre pedig 1,6-os, 163 lóerős, benzines turbómotorral egészül ki a paletta. Egyébként a francia dízelmotor még a nagy X-Trailt is tisztességesen mozgatja, a 320 Nm-es nyomaték miatt nem érezni erő hiányát. A kifejezetten csendes egységhez remekül illik a rövid úton kapcsolható, hatfokozatú manuális váltó, áttételezése pedig lehetővé teszi, hogy akár már városi tempónál ötödiket kapcsoljunk.

Az aktív nyomvonal-szabályozás szükség esetén a kerekek külön fékezésével csökkenti az alulkormányzottságot Az aktív nyomvonal-szabályozás szükség esetén a kerekek külön fékezésével csökkenti az alulkormányzottságot

A menetpróbán vallatóra fogott 4×4-es verzió megmutatta, hogy nehéz körülmények között sem vall szégyent az X-Trail, legalábbis könnyű terepen a 21 centis hasmagasság és a zárható hajtás meglehetősen magabiztossá teszi. Az XTronic fokozatmentes automata váltóval nem volt annyira harmonikus az összkép, mint a kézi váltóssal, dacára annak, hogy a erős gyorsítás során a hagyományos, többfokozatú automata váltókhoz hasonlóan nem tartja sokáig magas fordulaton a motort. Ami azonban váltótól függetlenül igaz az X-Trailre, az a magas szintű rugózási kényelem. Az előd ringatózós futóműve ugyan már a múlté, de így is remekül lépked át az úthibákon az újdonság.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!