Ebben a „viperazöld” színben úgy néz ki az S1-es, mintha a Marvel képregényekből és a mozifilmekből ismert Hulk kisfia lenne. Kigyúrta magát alaposan és jó morcos is, főleg a quattro látványcsomaggal (feketére lakkozott hűtőmaszk, dupla szárnyú és tetőspoiler, piros féknyergek és dekorcsík a fényszórókban, quattro felirat a hátsó kerékjáratok előtt) felvértezve.

Mivel a négyszemélyes utastérben alapból csak diszkréten fokozták az izgalmakat (fekete kárpit, szürke számlapok, sportos ülések, alumínium pedálsor, szellőzőnyílások fényes, fekete háza), a belsőbe is létezik ez az opció: az alján egyenesre csapott multifunkciós sportkormányt, a szellőzőrostélyok piros belső gyűrűjét, valamint a középalagút és a sportülések hátlapjának dekorpaneljét tartalmazza. Ez utóbbi a Vegas-sárga, vagy a Misanopiros fényezéssel harmonizáló színben nyújt igazán ütős látványt, a zongoralakk-fekete annyira nem mutat. Különben a helykínálat – főleg hátul – elég passzentos, a 210 literes csomagtartót (a 60:40 osztású támlák ledöntésével bővíthető) pedig két kisbőrönd már kitölti.

Makulátlan a kidolgozás, de még a feláras kiegészítőkkel együtt sem vérpezsdítő a beltér Makulátlan a kidolgozás, de még a feláras kiegészítőkkel együtt sem vérpezsdítő a beltér

Mellesleg a típus lényegében készen van egy ideje: az Audinál már csak azért is fantáziát látnak az S modellcsalád legkisebb tagjában, mert két évvel ezelőtt, a korlátozott példányszámban készült A1 quattro (256 LE/350 Nm; 5,7 s; 245 km/h) mind a 333 példányát gyorsan elkapkodták. Meg aztán a kiskategóriában senkinek nincs ilyen combos, hát még összkerekes méregzsákja, mint a háromajtós S1-es és az ötajtós S1 Sportback!

A határozottabb formázású, fejtámlás sportülések felárasak. Csak az ajtók számában különbözik az S1 Sportback, hátul ebben is szűkös a térkínálat A határozottabb formázású, fejtámlás sportülések felárasak. Csak az ajtók számában különbözik az S1 Sportback, hátul ebben is szűkös a térkínálat

Persze úgy kellett egyensúlyozni, hogy az A1 quattro exkluzivitását azért megtartsák, s közben egyik vevőkör se érezze becsapva magát. Úgyhogy a kettős befecskendezésű (közvetlen és szívócső), változó szelepvezérlésű és a kipufogóoldalon változó szelepkiemelésű 2,0 literes, benzines turbómotor itt 231 lóerőt és 370 Nm-t teljesít. Ezt magnéziumházas, hatfokozatú manuális sebességváltó közbeiktatásával a quattro összkerékhajtás viszi talajra – az 5. generációs Haldex-kuplung legfeljebb a nyomaték 50%-át csoportosítja hátra.

Szöges gumival a jég hátán is megél

Persze a mezei A1-eseknél jóval szélesebben is terpeszt a szériában 17 colos alufelniken és 215/40-es abroncsokon gördülő S1-es, de feszesebb rugókat és adaptív lengéscsillapítást, illetve az egyszerű csatolt lengőkaros helyett négy lengőkaros hátsó felfüggesztést is kapott. A lassulásról elöl 310 mm-es belső szellőzésű, hátul 272 mm-es tárcsák gondoskodnak, a több lépésben teljesen kikapcsolható menetstabilizátor pedig a kerekek célzott fékezésével (elektronikus differenciál) segíti a kanyarodást.

A rossz idő a quattro-idő: nem küzd tapadási gondokkal az S1-es. Piszkosul jól szól a négy kipufogó A rossz idő a quattro-idő: nem küzd tapadási gondokkal az S1-es. Piszkosul jól szól a négy kipufogó

A svédországi menetpróbán ugyan a szöges gumik némileg árnyalták a képet, de annyi szent, hogy a 2.0 TFSI telivér örömautót farag a legkisebb Audiból! Havas úton is magabiztosan rajtol el, száraz aszfalton pedig bitangul elrugaszkodik és szédületes vágtába kezd az S1-es. Ha a széria Drive Select menetdinamika-szabályzót „sport” programba kapcsoljuk, a gázreakciók is élesebbé válnak (továbbá a kormányzás és a csillapítás feszesebbé), magas fordulaton pedig a kipufogórendszer pillangószelepe szabad utat enged a gyorsulási élményt fokozó érces hangzásnak. A négyhengeres szinte kezdettől fogva a leszabályzásig durván húz és iszonyú rugalmas: még hatodikban is csupán 6,5 másodperc alatt (6,6 s*) ugrik 80-ról 120 km/órára a kocsi. Pedig az utolsó az egyetlen hosszúra nyújtott utazófokozat, a többi áttételt jó rövidre vették, például a 100-at csak harmadikban futja meg – egyedül a váltókar megvezetése lehetne katonásabb. Pontosan támadhatjuk az íveket, élénken reagál a kormánymozdulatokra és agilisan, csekély oldaldőléssel és stabilan fordul az S1-es. A futómű még „sport” állásban sem tűnt vészesen keménynek, ám erről és az autó viselkedéséről is egy hazai tesztprogram kapcsán tudunk majd érdemben nyilatkozni. Lehetett egy befagyott tó jegén is csapatni az autóval, de nem sok vezetéstechnikai instrukcióval szolgáltak, s mire ráéreztem volna a dologra, letelt a két kör, többet pedig nem engedtek.

Audi S1/S1 Sportback
Összlökettérfogat: 1984 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 170 kW (231 LE) 6000/perc
Max. nyomaték: 370 Nm 1600-3000/perc

Hossz./szél./mag.: 3975/1740/1417 mm
Tengelytáv: 2469 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1474/1452 mm
Fordulókör: 10,6 m
Tömeg/teherbírás: 1390 (1415*)/375 kg
Csomagtér: 210/860 l
Üzemanyagtank: 45 l
0-100 km/h: 5,8 (5,9*) s
Maximális sebesség: 250 km/h
Fogyasztás: 9,1/5,8/7,0 (9,2/5,9/7,1*) l/100 km
CO2-kibocsátás: 162 (166*) g/km
A modell alapára: kb. 8 000 000 Ft
* Az Audi S1 Sportback adatai.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!