Lassacskán csak összeáll a kép, miszerint a BMW rendszerében a páratlan számú modellsorozat a hagyományosabb vonalat (limuzin, kombi, ötajtós GT, vagy X megjelöléssel SUV), míg a páros a feljebb pozicionált, exkluzív rétegmodelleket (kupé, kabrió, négy-/ötajtós kupé, SUV-kupé) jelöli. Esetünkben például a 3-as Coupé és Cabrio vadonatúj negyedik nemzedékét immár 4-esnek hívják – illetve a típuscsalád nemrégiben kiegészült az ötajtós GranCoupéval.

Persze összehajtogatható keménytetejével minden kétséget kizáróan a jelen tesztben szereplő 4-es Cabrio a legkülönlegesebb közülük. A háromrészes fejfedő nyitása/zárása akár lazán az autó mellett állva, a távirányítóról is kezdeményezhető, vagy éppen a középalagúton található gombot nyomva menet közben is elvégezhető – igaz, legfeljebb 18 km/órával araszolva. A tetőpanelek és a hátsó szélvédő 20 másodperc alatt tűnnek el a csomagtartóban, melynek befogadóképessége ekkor 370-ről 220 literre csökken.

Ismerős környezet, sportosan mély vezetői pozíció, M-es sportkormány. Fotó: Hilbert Péter Ismerős környezet, sportosan mély vezetői pozíció, M-es sportkormány. Fotó: Hilbert Péter

A BMW 4-es valóban négyszemélyes kabrió, legalábbis átlagos magasságú felnőttek viszonylag kényelmesen elférnek hátul – ötletes megoldás, hogy az összehajtogatott szélterelő ilyenkor az üléstámlák mögötti rekeszben tárolható. Bemászni persze csak nyitott tető mellett egyszerű ide, máskülönben felér egy tornamutatvánnyal. Az első utasok kényelmét szériában elektromos ülésmozgatás (illetve esetünkben memóriafunkció) és integrált biztonsági övek emelik, de az opciós ülés- és tarkófűtésnek hála még a hűvös tavaszi, őszi napokon is élvezhetjük a kabriózást.

Az ülésfűtés 123 200, a „nyakmelegítő” 133 100 Ft. Hátul is tisztességes férőhelyet nyújt Az ülésfűtés 123 200, a „nyakmelegítő” 133 100 Ft. Hátul is tisztességes férőhelyet nyújt

A kabrió a legnehezebb 3-as/4-es BMW

Ahogy a mellékelt ábra mutatja, akár egy Sport Line kivitelű BMW is lehet elegáns: a színek és az anyagok szépen harmonizálnak egymással, a kidolgozás példaértékű. Ha pedig hajlandóak vagyunk elég mélyen a zsebünkbe nyúlni, a követésitávolság- és sebességtartó automatikától kezdve a vakításmentes LED-es fényszóróig intelligens lehet szinte az egész autó. Például figyelmeztet a sebességhatárokra, vagy a „balesetveszélyes” gyalogosokra és autókra, de akár önmagától beparkolhat, vagy éppen felismerheti a kézírást is.

A szélterelő az ülések mögötti rekeszben tárolható A szélterelő az ülések mögötti rekeszben tárolható

Nyitott autózáskor egyébként – felhúzott oldalablakokkal és felszerelt szélterelővel – egészen 100 km/óráig kellemesen huzatmentes, zárt tetővel pedig sztrádatempó mellett is felettébb csendes az utastér. Vezetés közben viszont hamar kiderül, hogy a 3-as/4-es sorozat legextravagánsabb darabja az egyik legkevésbé sportos. Az összehajtogatható keménytető és a karosszéria megerősítése miatt ugyanis a kabrió tekintélyes 230 kilóval nehezebb a kupénál. Természetesen a 28i jelzésű, 2,0 literes, kettős leömlésű turbóval lélegeztetett, közvetlen befecskendezésű benzinmotornak nem jelent különösebb nehézséget a pluszsúly. A menetdinamika (+0,6 s) és a rugalmasság valamivel tompább ugyan, de a képességekre azért így sem lehet panasz, hiszen a 6,4 másodperces gyorsulás és a 250 km/órás csúcssebesség impozáns érték.

Pakoláshoz: az origamitető gombnyomásra kiemelhető a csomagtérből Pakoláshoz: az origamitető gombnyomásra kiemelhető a csomagtérből

Sport vagy Sport+ állásba kapcsolva a menetdinamika-szabályzót rendesen át is jön az érzés: a négyhengeres élénken reagál a gázadásra, gyorsan és határozottan kapcsolgat a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető nyolcfokozatú automata, és jó feszes a remek fogású opciós M sportkormány. Az elektronika is lazábbra engedi a gyeplőt (a DTC menetstabilizátor ki is kapcsolható), úgyhogy lehet huligánkodni, s hosszan kihúzatva még a motor is kiereszti a hangját – kissé mesterségesen utánozva a sorhatos trombitálást. Csakhogy a maga 1,78 tonnájával kevésbé határozottak a reakciói, és nem olyan agilis, mint testvérei. BMW-s mércével legalábbis a kormánymozdulatokat követően leheletnyi késlekedéssel veti rá magát az ívre, és valamivel nagyobb karosszériadőléssel fordul, a kanyarokban folyamatosan érezni a tömegét. Lehet vele lendületesen, nagyokat autózni, de sokkal jobb lazán cirkálva élvezni a napfény ízét.

Nem csak a keménytető miatt 4 évszakos kabrió: akár xDrive összkerékhajtással is választható Nem csak a keménytető miatt 4 évszakos kabrió: akár xDrive összkerékhajtással is választható

TETSZETT
– kupé és kabrió egyben
– vezetési élmény, menetdinamika
– minőségérzet

NEM TETSZETT
– zegzugos csomagtartó
– jelentős többletsúly

ÖSSZEGZÉS
Összehajtogatható keménytetejével fenséges kabrió a 4-es, de ennek szó szerint is megvan az ára: azonos motorizáltság esetén a kupénál 1,8-2,1 millió forinttal drágább. Hamarosan új motorváltozatok érkeznek, addig is a 428i benzines (14 413 000 Ft) és a 420d dízel (13 595 000 Ft) jelenti a beugrót.

BMW 428i Cabrio
Összlökettérfogat: 1997 cm3
Hengerek/szelepek: S4/16 turbó
Max. teljesítmény: 180 kW (245 LE) 5000-6500/perc
Max. forgatónyomaték: 350 Nm 1250-4800/perc

Hossz./szél./mag.: 4638/1825/1384 mm
Tengelytáv: 2810 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1545/1594 mm
Fordulókör: 11,3 m
Saját tömeg/teherbírás: 1775/460 kg
Csomagtér: 370/220 l
Üzemanyagtank: 60 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 6,4 s
Maximális sebesség: 250 km/h
Város/országút/vegyes: 8,6/5,5/6,6 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 154 g/km
A modell alapára: 13 595 000 Ft (420d Cabrio)
A tesztelt modell ára: 14 413 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!