Harmadik nekifutásra

2012. június 5. (kedd) Miklós-Illés Kálmán

Ami a Lupóval és a Foxszal nem jött össze, az most végre sikerülhet az VW-nek – nevezetesen az egyik főszereplővé válni a miniautók kategóriájában. Tesztünkből kiderül, miért indul jó esélyekkel a wolfsburgi törpe.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Az említett két modell esetében mintha nem érzett volna rá a VW, hogy mik azok a sarokpontok, amelyek miatt a miniautók szegmensében is sikeres lehet egy modell. Itt ugyanis nem válhat be ugyanaz a recept, mint egy vagy akár két kategóriával feljebb. Ha egy gyártó nagyot akar dobbantani, muszáj bűbájos kinézetűre faragni autóját, s lehetőség szerint a vételárat is nagyon barátságos szintre kell belőni. Előbbi téren mindenképpen hatalmas az előrelépés, ráadásul a kis Up! úgy volkswagenes, hogy igazából egyik nagyobb modellt sem fedezhetjük fel benne.

Bravó VW! Bámulatos a térkihasználás

Ami felvillanyozott az Up! kapcsán, az a helykínálat. Nehéz elhinni, hogy 3,54 méteres helyet ennél jobban ki lehetne használni – többek között ezért is nyerte el az autó a „World Car of the Year” igencsak kitüntető címét. Ez a hosszúság egyébként csak 16 mm-rel nagyobb, mint a Lupóé, de a belméretet alapvetően meghatározó tengelytávolság 10 cm-rel nagyobb, ami optikai szempontból azt jelenti, hogy az Up! kerekeit teljesen kitolták a karosszéria sarkaiba, s gyakorlatilag egészen minimális az első és hátsó túlnyúlás. Ez természetesen több megoldandó feladat elé állította a tervezőket, például a hűtőt nem a motor előtt, hanem oldalt helyezték el.

  Ilyen az Up!: lényegre szorítkozó belső, tetszetős kivitelezés Ilyen az Up!: lényegre szorítkozó belső, tetszetős kivitelezés

180 centis magasságig a hátsó sorban is jól elférni, elöl pedig akkora a hely, hogy azt néhány kiskategóriás autó is megirigyelné. Persze az egyenes oldalfalak is nagy szerepet játszanak az egészben, s a hátsó fejteret sem áldozták fel egy sikkesen lejtő tetővonal miatt. A csomagteret illetően sincs ok panaszkodni, a 251 literes érték bizony jónak számít, ráadásul az Up! „okos”, mozgatható csomagtérpadlót is kínál. Csupán azért lehet hiányérzetünk, hogy az előrebuktatott ülés nem áll vissza eredeti pozíciójába, viszont a „beszállónyílás” eléggé nagy, így azzal biztosan nem lesz probléma. Ettől függetlenül az ötajtós verzió 109 220 forintos felára egyértelműen megéri. A beltér egyébként tökéletes összhangban áll a minimalista külsővel, de helyenként tetten érhető a spórolás. Például a vezető oldalán csak egy ablakemelő van, illetve a kormány csak magasságban állítható, ami azt eredményezi, hogy a termetesebbeknek problémás lehet beállítani az ideális vezetési pozíciót.

Nem gyenge, de vibrál a háromhengeres

Nemcsak a költségekkel, hanem a súllyal is spórolt a VW. A karosszéria túlnyomó része nagy és ultranagy merevségű acélból készült, illetve a direkt e modellhez fejlesztett ötfokozatú váltómű csak 29 kg-ot nyom a mérlegen, hogy a 69 kg-os, háromhengeres erőforrásról már ne is beszéljünk. Utóbbiból az erősebb, 75 lovas változathoz volt szerencsénk: háromhengeres mivoltát nem tudja levetkőzni a kiegyensúlyozó tengely nélküli, 1,0 literes motor, finoman rázza a karosszériát, de erejével semmi probléma nincs, pedig a váltót jó hosszúra áttételezték.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Utóbbi sokat segít az üzemanyag-megtakarításban, bár az 5,7 literes tesztfogyasztás nem kiemelkedő. Ha kell, akár a 170 km/órás sebességet is megfutná, a 130-at viszont nagyon könnyedén tartja, ha nincs komolyabb emelkedő. Negatívumként mindössze annyit hozhatunk fel, hogy a hangszigetelés igen szerény. Nem a motor hangja tolakodó, sokkal inkább a váltásoknál hallható mechanikus zörejek jönnek át tompítatlanul az utastérbe.

  Átlagos termetűeknek kifejezetten tágas a hátsó sor Átlagos termetűeknek kifejezetten tágas a hátsó sor

De ami városban igazán számít, az a manőverezőképesség, s e tekintetben a legjobbak közé sorolható az Up!. 9,8 méteres fordulókörével nem jelentenek gondot a bevásárlóközpontok szűk parkolóházai, sőt meglepő módon kormányozása a kategóriatársakhoz viszonyítva még közvetlen is. Ami a kanyarodási tulajdonságokat illeti, forszírozott tempó esetén érdemes bekalkulálni a karosszéria „kilengéseit”, cserében a rugózási komfortra nehéz rosszat mondani. Az sem mellékes, hogy az Up! tisztességes terhelhetőséggel rendelkezik, hiszen 436 kg-os tömeggel is megbirkózik.

  Magas fordulaton élettel teli a motor, de mivel nincs kiegyensúlyozó tengelye, alapjáraton érezni, ahogy rázza a karosszériát Magas fordulaton élettel teli a motor, de mivel nincs kiegyensúlyozó tengelye, alapjáraton érezni, ahogy rázza a karosszériát

A legkisebb VW 2 546 900 forintos indulóáron kapható a 60 lóerős motorral (négy légzsák, szervokormány és elektromos ablakok), míg az eggyel magasabb szinttől hazavihető 75 lóerős verzió (fordulatszámmérő, fedeles kesztyűtartó és osztva dönthető hátsó ülések) 2 703 110 forintot kóstál. Vagyis az Up! az árát tekintve egyértelműen a kategória középmezőnyéhez tartozik (például a 3,1 milliós Fiat 500-asnál vagy a 3,9 milliós Toyota iQ-nál jóval olcsóbb, de a 2,2 millió forintos Citroën C1-esnél vagy a 2,4 millió forintos Suzuki Altónál drágább), ez pedig nem rossz ajánlólevél a szegmens egyik legjobban sikerült típusának.

  Bár az üzemanyagtank csak 35 literes, a hatótáv városi használatban is több mint 600 kilométer Bár az üzemanyagtank csak 35 literes, a hatótáv városi használatban is több mint 600 kilométer

Tetszett
utastér mérete
fordulékonyság
hibátlan körkilátás

Nem tetszett
tengelyirányban nem állítható kormány
hangszigetelés

Összegzés
Néhány helyen érződik rajta a spórolás, de összességében hatalmas az előrelépés az elődökhöz képest, s a helykínálat minden várakozást felülmúl. Az Up! kétségtelenül a kategória nagy ígérete.

Volkswagen Up! 1.0 move Up!
Összlökettérfogat: 999 cm3
Hengerek/szelepek: S3/12
Max. teljesítmény: 55 kW (75 LE) 6200/min
Max. nyomaték: 95 Nm 3000-4300/min
Hossz./szél./mag.: 3540/1645/1489 mm
Tengelytáv: 2420 mm
Saját tömeg/teherbírás: 929/436 kg
Csomagtér: 251-951 l
Üzemanyagtank: 35 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 13,2 s
Maximális sebesség: 171 km/h
Város/országút/vegyes: 5,9/4,0/4,7 l/100 km
Tesztfogyasztás: 5,7 l/100 km
CO2-kibocsátás: 108 g/km
Alapár (take Up!, 60 LE): 2 546 900 Ft
A tesztelt modell ára: 2 703 110 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Harmadik nekifutásra

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
16 °C
13 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?