A megújult BMW X5-ös első tesztjét korábban már olvashatták, most pedig ugyancsak a 3,0 literes, soros hathengeres dízelmotorral, ám 30d helyett 40d jelzéssel próbáltuk: a plusz egy turbó 258-ról 313 lóerőre és 560-ról 630 Nm-re emeli a tétet. Egyszerűen lehengerlő, ahogy a közel 2,2 tonnás bajor nagyvasat sportkocsikat megszégyenítő módon, 5,9 másodperc alatt lövi százra.

Szép a bőrkárpit sötét-világos kontrasztja, a modern műszerfal jól áttekinthető. Fotó: Hilbert Péter Szép a bőrkárpit sötét-világos kontrasztja, a modern műszerfal jól áttekinthető. Fotó: Hilbert Péter

A nyolcfokozatú automata sebességváltó kiválóan aládolgozik, jó ritmusban és gyorsan teszi a dolgát, úgyhogy szinte teljesen mindegy, milyen fordulatszám, vagy sebesség mellett lépünk rá a gázpedálra, acélosan húz és nagyot lép az X5-ös. Bőséges erőtartalékai mellett kifinomult és takarékos is a sorhatos dízel: a gyakorlatban kellemes duruzsolás mellett 8,4 literes átlagfogyasztást produkált – egy ekkora, összkerekes, automata váltós hegyomlástól ez remek érték. Csak nehéz megmagyarázni, hogy az ugyancsak megnyerő 30d-hez képest miért érdemes kifizetni az 1 345 000 forintos felárat – ráadásul ezen felül még itt van a három turbós M50d (381 LE/740 Nm) csúcsdízel. Nyilván adódhat olyan helyzet (előzéskor, autópályára besorolva), amikor jól jön a 40d többletteljesítménye, de a hétköznapok során nincs különösebb jelentősége.

Több irányban állíthatók a nagyon kényelmes első bőrfotelek. Olivért a fotó kedvéért ültettük be hátra. A hétszemélyes változatban a középső sor sínen csúsztatható és a támla dőlése is állítható Több irányban állíthatók a nagyon kényelmes első bőrfotelek. Olivért a fotó kedvéért ültettük be hátra. A hétszemélyes változatban a középső sor sínen csúsztatható és a támla dőlése is állítható

Amúgy a tesztautót mintha igyekeztek volna felkészíteni a magyarországi útviszonyokra, az adaptív lengéscsillapítást és hátsó légrugózást magában foglaló komfortfelfüggesztéssel (332 800 Ft) konfigurálták. Részben sikerült is, hiszen a kisebb úthibákon lágyan siklik át az autó, csakhogy a 19 colos alufelnikre (432 600 Ft) húzott, elöl 255/50-es, hátul 285/45-ös defekttűrő abroncsok miatt a hegyesebb keresztbordáktól, villamossínektől és besüllyedt csatornafedelektől származó ütéseket képtelen tompítani. Nem vagyok a kényelem ellensége, de az X5-öshöz amúgy sem igazán passzol ez a ringatózós, billegős jelleg. Eco Pro és Comfort üzemmódban nagyon könnyű és indirekt a változó áttételű aktív sportkormány, kissé határozatlannak érezni a testes SUV vezetését. Sport programban persze feszesebb és magabiztosabb a BMW produkciója, de akkor meg a váltó feleslegesen sokáig húzatja és dolgoztatja a motort. Úgyhogy a menetdinamika-szabályzónak lehetne egy személyre szabható egyéni menüpontja is – vagy egyszerűen maradjunk a normál futóműnél és kerekeknél.

Az éjjellátó rendszer gombja és képe gyalogosfelismeréssel Az éjjellátó rendszer gombja és képe gyalogosfelismeréssel

Komfortfutómű és 3. üléssor. Mi sül ki ebből?

Van egy olyan érzésem, hogy a bajorok jobban szeretnék, ha a nagycsaládosok garázsában inkább két BMW állna, mint egy hétszemélyes. Legalábbis a 658 900 forintért vesztegetett harmadik üléssor elég húzós extra, például drágább, mint a panoráma-napfénytető, vagy éppen a LED-es adaptív fényszóró – igaz, ez esetben a középső sor sínen csúsztatható. A csomagtérből és a hátsó ajtók irányából egyaránt nyújtózni kell, hogy elérjük, ám ezt leszámítva egyszerű a padlóból előhajtogatni a két pótszéket. Tinédzserek, vagy kisebb termetű felnőttek számára viszonylag kényelmes férőhelyet nyújt, és a csomagoknak is marad némi hely mögötte.

Gombnyomásra emelkedik és záródik a nehéz hátfalajtó, az alsó rész manuálisan mozog. Látványos, de nem túl praktikus Gombnyomásra emelkedik és záródik a nehéz hátfalajtó, az alsó rész manuálisan mozog. Látványos, de nem túl praktikus

Igazán pazar a számos extra mellett még az 1,9 millió forintos Design Pure Excellence csomaggal (kéttónusú bőrkárpitozás, natúr fabetétek) megfejelt utastér. Akárcsak maga az autó. Persze egy közel 29 millió forintra felextrázott BMW X5-östől nem is várunk kevesebbet…

Általában nem a nagy családi autó szerepkörében tetszeleg az X5-ös Általában nem a nagy családi autó szerepkörében tetszeleg az X5-ös

Tetszett
– külső-belső design
– igényes hajtáslánc
– vezetési élmény
– tesztfogyasztás

Nem tetszett
– drága 3. üléssor
– komfortfutómű

Összegzés
Az X5-ös már a 30d motorral is olyan meggyőző, hogy a 40d vaskos felárát inkább érdemes extrákra, vagy tankolásra költeni. A 3. üléssor nem olcsó, de a sínen csúsztatható középső sorral jól variálható a belső, a komfortfutóműhöz viszont nem ajánlatos nagyobb felniket rendelni.

BMW X5 xDrive40d
Összlökettérfogat: 2993 cm3
Hengerek/szelepek: S6/24 biturbó dízel
Max. teljesítmény: 230 kW (313 LE) 4400/perc
Max. forgatónyomaték: 630 Nm 1500-2500/perc

Hossz./szél./mag.: 4886/1938/1762 mm
Tengelytáv: 2933 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1644/1650 mm
Fordulókör: 12,7 m
Saját tömeg/teherbírás: 2185/715 kg
Csomagtér: 650/1870 l
Üzemanyagtank: 85 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 5,9 s
Maximális sebesség: 236 km/h
Város/országút/vegyes: 6,8/5,6/6,0 l/100 km
Tesztfogyasztás: 8,4 l/100 km
CO2-kibocsátás: 159 g/km
A modell alapára: 14 599 000 Ft (X5 sDrive25d)
A tesztelt modell ára: 17 989 000 Ft

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!