Milliárdos száguldás: F1-es szponzorok

2008. április 16. (szerda)
Az istállók büdzséje a dohányszponzorációt tiltó uniós direktíva 2005-ös életbelépése óta is tovább emelkedett, s így a 11 csapat jelenleg már az évezred elejére jellemzőnél másfélszer több pénzből, mintegy 3,2 milliárd dollárból gazdálkodhat.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A cikk a hirdetés után folytatódik

A legtehetősebbek természetesen továbbra is a gyári istállók, amelyek nemritkán négyszer, ötször akkora összeget fordítanak éves működésükre, mint nem gyári versenytársaik.

Ennek megfelelően a legtöbb pénzt természetesen az autógyártók költik a száguldó cirkuszra, hozzájárulásuk a csapat költségvetéséhez gyakran a 200-300 millió dollárt is meghaladja. Ezek a vállalatok – bár jogilag tulajdonosai az egyes istállóknak – a céljaik alapján szponzoroknak tekinthetők, hiszen referenciaszerzésre, presztízsépítésre használják a Formula–1-et.

Az abszolút rekorder egyébként a Honda: a japán autógyártó a Horizont Sport értesülései szerint 350 millió dollárt szán az idén saját csapata F1-es részvételére, s további 80 millióval támogatja a Super Agurit.

A gyártókon kívül érdemes még kiemelni az egyetlen nem ebben az iparágban tevékenykedő csapattulajdonost, a Red Bullt, amely két istállót is versenyeztet. Az osztrák energiaital-gyártó társaság a két csapat működéséhez majd 240 millió dollárral járul hozzá, s így többet költ számos autógyártónál is.

Érdekesség, hogy a hagyományos szponzorok közül annak ellenére egy dohányipari cég a legnagyobb, hogy e vállalatokat száműzték a versenynaptár közel felét adó uniós pályákról. Bár a Formula–1-ben korábban aktív három legnagyobb dohánygyártó – a Japan Tobacco, a British American Tobacco, valamint a Philip Morris – még 2001-ben egyezséget kötött, hogy 2007-től nem támogatnak sporteseményeket, utóbbi (amely Marlboro márkájával áll a Ferrari csapat mellett) 2011-ig mégis meghosszabbította szponzori megállapodását az olaszokkal. Becslések szerint az amerikai társaság 200 millió dollárt költ évente arra, hogy megjelenhessen a Formula–1-ben.

A Philip Morris által fizetett összeg ugyanakkor messze kiemelkedik a hagyományos szponzori díjak közül. Még a legnagyobb támogatóknak számító névadók is kevesebb mint feleennyit fizetnek: a Vodafone például 75,5, az AT&T pedig (amely a Williams istálló névadója) mindössze 25 milliót utalt át a támogatott csapatnak.

Miután látható, a Formula–1 szponzori piacának bővülése a dohányszektor nagy részének távozását követően sem állt meg, a szakértők egyetértenek abban, hogy ez a tendencia a jövőben is folytatódik. Korábban voltak, akik úgy vélték, a feltörekvő országok nagy konszernjeinek megjelenése a száguldó cirkuszban a támogatói pénzek újabb rohamos emelkedéséhez vezethet, most már azonban az is egyértelmű, emiatt sem várható hatalmas megugrás. Épp ezért a legvalószínűbbnek az látszik, hogy a következő években is folytatódik az elmúlt esztendőkre jellemző, vagyis a visszafogottnak tekinthető 10-15 százalékos bővülés.

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Milliárdos száguldás: F1-es szponzorok

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
19 °C
10 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?