Milliárdos száguldás: F1-es szponzorok

2008. április 16. (szerda)
Az istállók büdzséje a dohányszponzorációt tiltó uniós direktíva 2005-ös életbelépése óta is tovább emelkedett, s így a 11 csapat jelenleg már az évezred elejére jellemzőnél másfélszer több pénzből, mintegy 3,2 milliárd dollárból gazdálkodhat.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A cikk a hirdetés után folytatódik

A legtehetősebbek természetesen továbbra is a gyári istállók, amelyek nemritkán négyszer, ötször akkora összeget fordítanak éves működésükre, mint nem gyári versenytársaik.

Ennek megfelelően a legtöbb pénzt természetesen az autógyártók költik a száguldó cirkuszra, hozzájárulásuk a csapat költségvetéséhez gyakran a 200-300 millió dollárt is meghaladja. Ezek a vállalatok – bár jogilag tulajdonosai az egyes istállóknak – a céljaik alapján szponzoroknak tekinthetők, hiszen referenciaszerzésre, presztízsépítésre használják a Formula–1-et.

Az abszolút rekorder egyébként a Honda: a japán autógyártó a Horizont Sport értesülései szerint 350 millió dollárt szán az idén saját csapata F1-es részvételére, s további 80 millióval támogatja a Super Agurit.

A gyártókon kívül érdemes még kiemelni az egyetlen nem ebben az iparágban tevékenykedő csapattulajdonost, a Red Bullt, amely két istállót is versenyeztet. Az osztrák energiaital-gyártó társaság a két csapat működéséhez majd 240 millió dollárral járul hozzá, s így többet költ számos autógyártónál is.

Érdekesség, hogy a hagyományos szponzorok közül annak ellenére egy dohányipari cég a legnagyobb, hogy e vállalatokat száműzték a versenynaptár közel felét adó uniós pályákról. Bár a Formula–1-ben korábban aktív három legnagyobb dohánygyártó – a Japan Tobacco, a British American Tobacco, valamint a Philip Morris – még 2001-ben egyezséget kötött, hogy 2007-től nem támogatnak sporteseményeket, utóbbi (amely Marlboro márkájával áll a Ferrari csapat mellett) 2011-ig mégis meghosszabbította szponzori megállapodását az olaszokkal. Becslések szerint az amerikai társaság 200 millió dollárt költ évente arra, hogy megjelenhessen a Formula–1-ben.

A Philip Morris által fizetett összeg ugyanakkor messze kiemelkedik a hagyományos szponzori díjak közül. Még a legnagyobb támogatóknak számító névadók is kevesebb mint feleennyit fizetnek: a Vodafone például 75,5, az AT&T pedig (amely a Williams istálló névadója) mindössze 25 milliót utalt át a támogatott csapatnak.

Miután látható, a Formula–1 szponzori piacának bővülése a dohányszektor nagy részének távozását követően sem állt meg, a szakértők egyetértenek abban, hogy ez a tendencia a jövőben is folytatódik. Korábban voltak, akik úgy vélték, a feltörekvő országok nagy konszernjeinek megjelenése a száguldó cirkuszban a támogatói pénzek újabb rohamos emelkedéséhez vezethet, most már azonban az is egyértelmű, emiatt sem várható hatalmas megugrás. Épp ezért a legvalószínűbbnek az látszik, hogy a következő években is folytatódik az elmúlt esztendőkre jellemző, vagyis a visszafogottnak tekinthető 10-15 százalékos bővülés.

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Milliárdos száguldás: F1-es szponzorok

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo, BMW R 1200 GS Adventure
  • Vezettük: Citroën C4 Cactus és Citroën C1, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Tanácsadó: Gondok az olajnyomással
  • Haszonjármű melléklet: Peugeot Boxer, Renault Trafic, Mercedes Sprinter, Setra S 515 HD, Renault Trucks C és K sorozat, Ford Transit Courier, Nissan e-NV200, Opel Vivaro, Iveco Daily, Fiat Dobló Cargo 1.6 Mjet Maxi XL, Fiat Ducato 2.3 Mjet 150 MH2

Aktuális: Auto Bild 2014. július-augusztus

Autó-Motor aktuális címlap
  • Összehasonlítás: Kompakt ötajtósok: Ford Focus 1.6 TDCi, Opel Astra 1.6 CDTI, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Renault Mégane 1.5 dCi Stop&Start, Volkswagen Golf Blue TDI. Prémium szabadidő-autók: Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel quattro S tronic, Mercedes GLK 350 CDI 4Matic, Porsche Macan S Diesel
  • Vezettük: Citroen C4 Cactus, Jeep Cherokee, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion
  • Exkluzív: Leyat Hélica propellerautó
  • Technika: Volkswagen Passat B8
  • 100 000 km: Volvo V60 D2 DRIVe

Időjárás

Budapest

zivatar
27 °C
17 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?