Nehézsúly

2012. szeptember 7. (péntek)

A Norton Dominator 99 motorkerékpárról szóló írás először az Autó-Motor 1995/1-es számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Az ötvenes években Anglia motorkerékpár-ipara második aranykorát élte. Ariel, Greeves, BSA, James, Royal Enfield, Sunbeam, Velocette – hogy csak néhány említsünk a dicsőséges névsorból. De ha a sok jó angol márka közül mindössze egyet lehetne említeni, valószínűleg mindenki a Nortonra voksolna.

  Hazai piacra 120 mérföldi skálázott sebességmérővel szállították ezt a modellt Hazai piacra 120 mérföldi skálázott sebességmérővel szállították ezt a modellt

Amint az Magyarországon meglehetősen gyakori a régi motorkerékpárok esetében, hősünk múltja is a homályba vész. Az bizonyos, hogy 1956-ban születet, átmeneti típus, ugyanis még a régi kipufogóval szerelték, de már a rövid lengővillával, a korábban szabadon álló akkumulátor dobozba került, első lámpája csak ebben az évben volt ilyen formájú, miként a tankembléma is csak 1956-ban volt kerek műanyag. Tudjuk róla, hogy 1959-ben már Szentendrén volt, onnan került Békásmegyerre majd Nagytéténybe.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Utóbbi helyről vitte magával kilenc évvel ezelőtt jelenlegi tulajdonosa, ifjabb Murányi Levente, aki két éven át járt vele több-kevesebb sikerrel. „Minden folyt, zörgött, a vég az volt, amikor egyszer a Nyugatinál az olaj elöntötte a gyújtómágnest.” Ezután hat év szünet, pontosabban ennyi ideig tartó céltudatos alkatrészgyűjtés, majd aprólékos, egy éven át tartó restaurálás következett. Levente kicserélte a nem eredeti alkatrészeket, a kormányt, a kipufogót, a gyújtáskapcsolót, az ampermérőt, a lámpát és kezelőkarokat, s természetesen egy sor csapágy, tömítés, persely és tengely felújítására is sor került. „A motorban házi öntésű dugattyú volt, 1,5 millimétert lógott, mégis gyakran megszorult.” A vételár közel tízszeresét sikerült elkölteni a felújítás során, de az eredmény magáért beszél.

  A kerek, műanyag embléma csak 1956-ban volt használatos A kerek, műanyag embléma csak 1956-ban volt használatos

Aki kellő gyakorlattal rendelkezik egy hosszú löketű motorkerékpár indításában, hamar barátságot köthet a Dominatorral. A dúsító kinyitása után finoman megkeressük a felső holtpontot, átbillentjük a dugattyút, és egy lendületes lábmozdulat nyomán a motor életre kel. Érdekes módon a berúgókar oly nehezen mozdul, hogy az az érzésünk, nem tudjuk átlendíteni a dugattyút a hátsó holtponton. Ez néha valóban bekövetkezik, dekompresszor hiányában ilyenkor akár rá is állhatunk a karra, nem fog mozdulni. Normális esetben azonban az épp csak meglendülő főtengely meghozza az első mély bummot, amit sűrű egymásutánban követ a többi. Az alapjárat precízen állítható az Amal Monobloc karburátor pótlevegő-szabályzó karja segítségével, s esetünkben erre ugyancsak szükség van, mert mint a próba során kiderül, a kuplung nem emel ki kellőképpen, így a motor kis üresjárati fordulata aranyat ér.

  Dupla Amal Monobloc a korabeli átalakító készlet másolatával elkészítve Dupla Amal Monobloc a korabeli átalakító készlet másolatával elkészítve

Menetélményeink tehát nem kezdődnek valami fényesen, de annál a szebb a folytatás, a kéthengeres hatszázas elementáris erővel húz már szinte alapjáratról, a bal oldalon elhelyezkedő váltókar szapora emelgetésével hamar 100 km/h sebesség fölé gyorsulunk. A nehéz twin rezonanciája elviselhető keretek között marad, kellemetlennek csak a végsebesség közelében érezhető, amikor a tankoldalon már zsibbasztó vibráció keletkezik.

  Nagyméretű dobfék elöl-hátul – a kor csúcstechnikája szerint Nagyméretű dobfék elöl-hátul – a kor csúcstechnikája szerint

A kezelhetőség a mai gépekhez mérten persze szegényes, de a maga korában a Featherbed váz és a Roadholder első villa épp olyan sztár volt, mint most a Kayaba vagy a White Power (sőt!). A nagytárcsás fékek hatásosan lassítanak, a rugózás kielégítő, viszonyt a felújítás hiányosságára utalva erős fékezésnél a motor eleje szitálni kezd.

  A régi stílusú dob krómozott volt, a láncbura viszont festett A régi stílusú dob krómozott volt, a láncbura viszont festett

Hátul terhelés szerint állítható Armstrong teleszkópok vannak, az ötvenes évek végén újdonságnak számító duplanyereg meglehetősen komfortos. A tanksapka tanúsága szerint a gyár a Mobiloil D, a Castrol XL, illetve az Essolube Racer olajak valamelyikének használatát javasolta, amiből mellesleg 2,5 liter fért el a tartályban. A 19 colos acélabroncsokra eredetileg elöl 3,00, hátul 3,50 colos Avon gumik kerültek, Levente ezeket 3,25-ös, illetve 4,10-es Dunloppal pótolta.

  Az elégedett tulajdonos: Murányi Levente Az elégedett tulajdonos: Murányi Levente

A Smith gyártmányú sebességmérő órát 190 km/h-ig kalibrálták, a gyári végsebesség 162 km/h volt. Egyelőre ennek elérésére nem tettünk kísérletet, elsősorban azért, mert a kilométer-számlálón 226-os számot láttunk, a motor tehát meglehetősen friss. A maga korában drágának és ebből következően ritkának számító Dominator 99-es (a típusszám a végsebességre utal - 99 mérföld) az egyik legszebben helyreállított magyarországi Norton, és hogy nem csak szép, hanem jó is, azt egyebek között az elmúlt nyáron Lakitelken rendezett pályaversenyen bizonyította, ahol a leggyorsabb volt a szériamotorok között.

  Golyóként gyorsul, kevésbé dinamikusan lassul a Domi Golyóként gyorsul, kevésbé dinamikusan lassul a Domi

Ocskay Zoltán
Fotó: Branstetter Sándor

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Nehézsúly

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
19 °C
8 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?