Az Országos Rendőr-főkapitányságnak a hvg.hu számára megküldött tájékoztatója szerint míg 2010-ben 716, 2011-ben pedig 483 esetben büntették a külhoni jelzésű autókat, addig 2012-ben már csak tízszer, tavaly pedig mindössze háromszor. Ennek megfelelően csökkent a büntetésből beszedett pénz mértéke is: 26,2 millióról 405 ezer forintra – az elmúlt négy évben – az útdíjfizetési mulasztások miatti pénzbüntetések nélkül – összesen 45,2 milliót fizettek a külföldi rendszámú autósok. Akiknek harmada, bár megkapta a büntetési felszólítást, egyáltalán nem járult a kasszához, így nagyjából 17 millió forint maradt az ablakban.

Nem úszták meg ilyen könnyen viszont a helyszíni bírságokat, csak 2012-ben közel 50 ezer alkalommal büntettek külföldön regisztrált kocsit, ám annak ellenére, hogy hivatalosan a rendőr például gyorshajtás esetén addig visszatarthatja az autóst, míg nem fizeti ki a büntetését, nem él ezzel a lehetőséggel a hatóság. Vagyis marad az utólagos, felszólító leveles-csekkes megkeresés, mely elvileg ugyanolyan hatékony – legalábbis a magyar kocsikkal kapcsolatban ezt mutatják az adatok –, mint a helyszíni pénzbírság.

A gyakorlatban viszont hiába lépett érvénybe tavaly novemberben egy uniós irányelv, a határok nélküli büntethetőségről – az előírások értelmében a származási országon kívül is büntethetők az európai autósok az unión belül, kivéve Nagy-Britanniát, Írországot és Dániát –, s kötelezték a tagállamokat, bocsássák egymás rendelkezésére a szabálysértést elkövető autósról a szükséges információkat, hogy a szankcióknak és bírságoknak érvényt lehessen szerezni, ez egyelőre nem látszik a statisztikában. De az is lehet, hogy a korábbi években még szabadabb szellemben vezető külföldi autósok közlekedési morálja változott ugrásszerűen pozitív irányba… Valószínűbb azonban, hogy inkább az lehet a háttérben, amit rendőrségi források mondtak a lapnak: a külföldi járművek szabálysértéseit megörökítő képek nagy részét selejtezik, megelőzve ezzel egy hosszú és bürokratikus folyamatot.

Külföldön messze nem ilyen elnézőek az idegen országokból érkezett autósokkal a helyi hatóságok, melyek ráadásul abszolút ki is használják, hogy Európa-szerte behajthatóak a büntetések, bliccelési próbálkozás esetén pedig több helyről az újabb felszólítással már egy emeltebb összegű csekk érkezik – Görögországban például tíz nap után megduplázódik. És bizony sok esetben borsos tarifákról van szó alapból is. Németországban már azért is öt eurós – nagyjából 1550 forintos – büntetés jár, ha a gyalogos nem merőlegesen, vagyis a lehető legrövidebb távon megy át az úton.

A gyorshajtást mindenütt szankcionálják, általában 20 kilométer/óra a tűréshatár, a tételek ettől kezdve sávosan változnak. Ausztriában 20 euró – 6200 forint – az alap, ha valaki negyvennel lépi át a sebességhatárt, egységesen 140 eurót – 43 ezer forintot – perkálhat, az ennél durvább szabálysértések esetén pedig már komolyan a zsebbe kell nyúlni: a felső határ elérheti a 2180 eurót, vagyis 675 ezer forintot is. Norvégiában 465 euró – 144 ezer forint – a sebességtúllépések tarifája, a franciáknál 150–1500 euró – 46–465 ezer forint – között mozog a büntetés, s a felső határt kell kifizetni, ha valakinél lézerblokkolót találnak. A környező országokban a románoknál a legmagasabb a minimálbüntetés, 85 euró – 26 ezer forint – alatt nem lehet megúszni, míg a legolcsóbban a horvátoknál lehet megúszni a gyorshajtást: 35 euró, vagyis 10 800 forint ellenében. Kedvelt utazási célpont télen-nyáron Olaszország, száguldozni azonban nem érdemes, hiszen a minimális tétel 160 euró, vagyis 49,5 ezer forint – legalábbis nappal, az éjszakai órákban ugyanis harmadával nő a tarifa –, nemfizetés esetén pedig a csendőrök lefoglalhatják a kocsit.

Ugyanennyibe kerül a taljánoknál az ittas vezetés alapbüntetési tétele is, ám ez még jóindulatúnak tűnik az osztrákok 300 eurónál – 93 ezer forintnál – vagy a csehek 400 eurónál – 124 ezer forint – kezdődő tarifáinál. A franciáknál itt is 1500 euró a felső határ, vagyis náluk kifejezetten érdemes elgondolkodni, iszik vagy vezet az ember… Hát még a briteknél, ahol a maximumbírság 5820 euró, vagyis 1,8 millió forint.

A piros lámpán áthajtás a környéken a szlovénoknál és a horvátoknál a legdrágább mulatság – 250, illetve 270 euró, azaz 77–83 ezer forint –, Norvégiában viszont 670 euró – 207 ezer forint –, s a skandináv országban ugyanennyit kell fizetni szabálytalan előzés esetén is. Ez utóbbit a csehek és a szlovénok is szigorúan büntetik, előbbiek úgy 200, utóbbiak 500 euróval – 62 ezer, illetve 155 ezer forint – honorálják a mutatványt.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!