A gyárvárosi műhely bajor minta alapján készült, a sarokban pedig egy hófehér bogárhátú áll. A járgány 54 esztendős, de a motorja még szépen duruzsol.
– Éppen fél évszázada használom, s ez még csak a harmadik kis bogaram – mutatja be simogatóan kedves szavakkal az autót a gazdája.

– Azért a bogár tulajdonosa sem akárki! Hiszen 84 esztendősen kapta meg a napokban a kamara Év kézművese díját.
– Talán azzal érdemeltem ki, hogy hatvanegy éve kezdtem el az autószerelést, s négy éve fejeztem be, de mindvégig hűséges maradtam a Volkswagen márkához.
 
– Azt mondják, mindig elsőként tudta a német gyártmányokkal kapcsolatos új információkat.
– A szüleim kint éltek Németországban, én ugyanis az 1946-os kitelepítéskor leugrottam a vonatról, mert nem tudtam otthagyni az állatainkat. Aztán így családlátogatás címén az átkosban mindig kiutazhattam Nyugatra, s ilyenkor kint titokban rendszeresen részt vettem a gyári továbbképzéseken. Másrészt már ötven évvel ezelőtt hazahoztam egy olyan „bogárszerelő” szettet, ami többe került, mint egy vadonatúj autó.

– Hány bogarat gyógyított meg az élete során?
– A kuncsaftköröm Győrtől Szegedig terjedt, s évről évre több mint háromszázan kerestek meg.

– Mi volt a titka szerelői látószögből a kocsi hihetetlen karrierének?
– Elsősorban a léghűtés, így télen soha nem volt vele gond. Másrészt a havon a súlyánál fogva olyan helyeken is elment, amire semmilyen más jármű nem lett volna képes.
 
– Ki viszi tovább a tudását?
– Fiú utódom nincs, de az 500-as szakképzőben igyekeztem mindig segíteni a leendő mestereknek. Például a közreműködésemmel kapott az iskola egy BMW-t, hogy gyakorolhassák rajta a szerelési fogásokat. Emellett könyvet írok az életemről. Már a 400. oldalánál tartok, de még csak 1990-ig szedtem össze az emlékeimet.
 
Már az átkosban is saját műhelye volt
 
Baranyai Bálint 1930-ban született Babarcon. Mohácson, a Varga-műhelyben tanulta az autószerelés alapjait, majd Budapesten pályakezdő szerelőként változtatta meg a nevét Baranyaira. 1953-tól az Országos Mentőszolgálatnál volt szerelő a fővárosban, majd Kaposvárott és Pécsen, aztán 1967-ben kiváltotta az iparengedélyt és saját műhelyében 2009-ig dolgozott aktívan a szakmában. Közben a nyolcvanas évek végétől Ausztriában is eltöltött néhány esztendőt műhelyvezetőként. Felesége Julianna, egy lányuk van, Ibolya 55 esztendős.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!