– 1974-ben kezdődött itt az autós ügyességi tájékozódási verseny, mely tíz éve nem volt. Most úgy gondoltuk, szervezünk egy 40 éves autós old  boy találkozót – kezdi Fazekas Attiláné Márti, aki Kenyeres Miklóssal, Balogh Józseffel, Pete Mihállyal, Galó Istvánnal és feleségével, továbbá Kovács Kálmánnal, Pardi Lászlóval, Cs. Kiss Jánossal és Troznai Bélával együtt szervezték egykoron is a versenyeket. – Most megkerestük a Kisúji Autó Motor Sportegyesület vezetőit is, csatlakozzanak hozzánk – tette hozzá.

– A városban van lehetőség, ide nyújtottunk be pályázatot, az ott nyert összeggel támogatjuk a találkozót – mondja Zsolnai István az egyesület alelnöke. – A mi 210 fős tagságunk közül is többen jelezték, itt leszek Kisújon. A 40 éves autós old boy találkozóra magyar, lengyel, román, szlovák és cseh egykori tájékozódási és ügyességi Európa-kupán résztvevő versenyzőket várnak Kisújszállásra május 1-2. között a Kálvin parkba. – A célunk kettős, egyrészt az idősebbeknek baráti találkozó, kapcsolatfelvétel, a régi versenyek felidézése, másrészt a fiatalsággal a biztonságos közlekedés megismertetése. A támogatóknak köszönhetően lesz itt gyerekeknek KRESZ-verseny, kerékpáros ügyességi verseny, mobil KRESZ-park is.

A most 83 éves Troznai Béla autószerelő mester gyerekkora óta versenyzett. A retro találkozónak egyik mozgatója.
– 1954-ben rendeztük az első ügyességi motorversenyeket, a helyi sportpálya salakos részén – idézi a múltat. A motorok, kocsik szeretete gyerekkoromból ered. A szomszédunkban volt egy ügyvéd, az öreg BSA motorját takarítgattam, ezért megmotoroztatott cserébe. Tizenhárom éves koromban elmentem autószerelő inasnak, 16 voltam, amikor szabadultam. Abban az időben nem volt sok autó, így biciklit, motort is szereltünk. Akkor motoroztam, ha ráengedett valaki a sajátjára ülni.

Első motoromat 1950-ben vettem meg. Amikor bevonultam katonának, csatlakoztam a Honvéd Sportegyesülethez, ott motoroztam először terepen. Három év múlva leszereltem, és szerettem volna hasonló versenyt szervezni. A sportpályán csináltuk az első salakmotor versenyt. Jókat lehetett esni, itt-ott lement a bőr az emberről – emlékszik Béla bácsi. – A motorról aztán 1964-ben rallyra váltottam. Országos bajnok lettem ifj. Demeter Kálmán pilótával, én voltam a navigátora. Utána magam folyattam, 1966-ban magyar bajnokságot nyertem, aztán jöttek a nemzetközi versenyek is. Több kupa, oklevél bizonyítja sikereim. Később ügyességi versenyeket szerveztünk Ponyokai Bálintékkal Kisújszálláson. 1974-84 között a Sárga Angyalt üzemeltettem, akkor alakult ki a román versenykapcsolatunk. Első külföldi versenyem Szatmárnémetiben volt 1974-ben. Alföldi gyerekként az erdélyi hegyekben nagyon észen kellett lenni, a tájékozódási és ügyességi versenyeken. Rallysként nagyon rongy utakon közlekedtünk itthon is a Mátrában, a Bükkben. Volt, hogy start után a porfellegtől nem látott az ember semmit, az úton akkora lyukak voltak, hogy egy kutya ülve elfért benne. Itt nagyon észen kellett lenni. Aktívan 1996-ig versenyeztem, Ferjáncz Attilákkal is voltam több közös futamon.

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!