Szépítik az emlékek a Zaporozsecet

2011. július 21. (csütörtök) Dombóvári Mihály

1986 tavasza óta várta sorsa jobbra fordulását, nemrégiben gyűjtői kezekbe került ez a Zaporozsec.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

Makulátlan gyári fényezés, hibamentes belső kárpitok, csillogó krómok, csak a jelvények műanyagja mattult meg a gyártás óta eltelt időben.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Így néz ki a cikkünkben szereplő Zaporozsec ZAZ 968-as, amely igen ritka típus, tekintve, hogy alig egy évig szerepelt a gyártásban, hiszen máris követte a homlokfal-díszrács nélküli 968A.

  Az üléseket műbőr, a padlót könnyen takarítható gumiszőnyeg fedi Az üléseket műbőr, a padlót könnyen takarítható gumiszőnyeg fedi

A múlt évtizedeket túlélő Zaporozsecet 1973-ban állították forgalomba, papírjai szerint az utolsó műszaki vizsgájának érvényessége 1986. március 22-ig élt. Azóta állt különböző helyeken, illetve használták elvétve – úgy, ahogy volt, vizsga nélkül. Az autó jelenlegi tulajdonosa, Istvánkó Károly Salgótarjánban talált rá. Előző tulajdonosa egy kocsmai alku szerint egy bicikliért és 3000 forintért boltolta úgy tíz évvel ezelőtt. A kocsi egy félig a földbe vájt garázsban állt, és a történet szerint már több mint két éve be sem indították, csak a szemét gyűlt körülötte.

Egy kis „infúzió” után azonnal beindult

Istvánkó úr a szintén autórajongó fiával ásta ki a rápakolt holmi és a mocsok alól, hogy a garázsból kitolva valamennyire megnézhessék. Nem akarták az alkuban szereplő 90 000 forintot kidobni az ablakon. Bár a kocsi irtózatosan koszos volt, úgy tűnt, megvan mindene, így trélerre húzták és elindultak vele haza. Már útközben nagyon bámulták az autót az emberek, pedig akkor még nem lehetett tudni, hogy igazi kincs lapult a lomtárban.

  Az 1196 cm3-es, léghűtésű V4-es 45 lóerős. Megelégedett a 86-os benzinnel Az 1196 cm3-es, léghűtésű V4-es 45 lóerős. Megelégedett a 86-os benzinnel

Otthon aztán kiderült, hogy mindene megvan a Zaporozsecnek, sőt kifejezetten jó állapotnak örvend az autó. Így abszolút hihető az órája által mutatott 91 000 km-es érték. A motorba friss olajat töltöttek, a tankjába benzint, rátették a bikát, és láss csodát, a V4-es motor a harmadik fordítás után életre kelt! Ezután alaposabban átvizsgálták az autót, végül egy kereszttartót és a padlólemezt lakatoltatták ki, ott volt rozsdásodás. Sehol másutt nem kellett a kasztnihoz nyúlni, így az eredeti gyári fényezés is megmaradt. Persze felpolírozták a lemezeket, ez elég volt ahhoz, hogy a régi fényében pompázzanak.

  Még a lámpák műanyagja sem mattult meg az eltelt 38 évben Még a lámpák műanyagja sem mattult meg az eltelt 38 évben

Márkatörténet

  A ZAZ 965-ös reklámanyaga, ahogy Belgiumban Jalta néven kínálták A ZAZ 965-ös reklámanyaga, ahogy Belgiumban Jalta néven kínálták
Az ukrajnai Zaporizkij Automobilebudielnij Zavod, vagyis a ZAZ eredetileg mezőgazdasági és hadiipari üzemként működött. Az 50-es évek végén született arról döntés, hogy autógyártást folytassanak. Első gyártmányuk a Fiat 500-asra hasonlító ZAZ 965-ös volt (1960-69), melyből még Ausztriába és Belgiumba is importáltak – Eliette és Jalta néven. Ebben a kocsiban jelent meg a Zaporozsecek egyik jellegzetessége, a léghűtésű V4-es motor, amelynek 746 cm3-es első generációja 21 lóerőt teljesített.

  A 968-ast még a 90-es évek elején is gyártották a belpiacra A 968-ast még a 90-es évek elején is gyártották a belpiacra

A következő típus a 966-os, amely 1967-től öt éven át gördült le a gyártósorokról, és már a későbbi, NSU Prinzre hasonlító lemezruhát viselte. Ebből a kocsiból a források szerint már érkezett Magyarországra, és ebben jelent meg az 1196 cm3-es, 43 lóerős motorváltozat. A hazánkban nagyobb darabszámban futott 968-as típus 1972-ben indult útjára, s egy év múlva módosítva, 968A modellként gyártották egészen 1980-ig. A korabeli források szerint 1976-ban már legördült az egymilliomodik 968A típus a gyártósorról.

  ZAZ 966B az NSU Prinzre hasonlító karosszériával ZAZ 966B az NSU Prinzre hasonlító karosszériával

Az utolsó változat, a 968M 1979-ben érkezett: eltűnt a hátsó kopoltyúja, gumibabás lökhárítókat és süllyesztett hátsó lámpát kapott (ezt itthon a Lada 1200-asok házi tuningjánál is bevetették), kevesebb krómot viselt, a motorja pedig a sok Lada alkatrésszel feljavítva 50 lóerőt adott le. A típust 1994-ig gyártották, az utolsó években párhuzamosan a Tavriával, amelynek gyártása 1987-ben indult. Az ukrajnai üzem a Tavria változatait gyártotta 1998-ig, amikor a Daewoo megvásárolta a céget. 2003-ban aztán távozott a Daewoo, s a gyár már UkrAvto néven, ZAZ Lanos típusjellel tovább gyártotta a koreai autókat. A gyár életében nemrégiben újabb fordulat állt be, kínai tőke és gyártópartnerrel fejlesztettek új típust ZAZ Forza néven, a gyártás megindulása hamarosan várható.

  Egy csipetnyi nyugat... A 968M változat korszerűsített műszerfallal Egy csipetnyi nyugat... A 968M változat korszerűsített műszerfallal

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Szépítik az emlékek a Zaporozsecet

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 2 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK
időrend: növekvő | csökkenő
  • 2. tetran 2011. július 21. 19:02

    Szüleim első autója. A befizetést követően három héten belül már átadták a Merkúr bp-i telepén. A faluban mindenki magas helyen lévő "illetékes" ismerőst gyanított a gyors szállítás mögött.
    De a titok az volt, hogy sokan csak a "tajga rémének" tartották és "cikinek" ha Zsiguli helyett ez állna az udvaron.
    Gdansktól Várnáig soha nem hagyott cserben ! (IV 18-43)

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    Szépítik az emlékek a Zaporozsecet


    Szüleim első autója. A befizetést követően három héten belül már átadták a Merkúr bp-i telepén. A faluban mindenki magas helyen lévő "illetékes" ismerőst gyanított a gyors szállítás mögött.
    De a titok az volt, hogy sokan csak a "tajga rémének" tartották és "cikinek" ha Zsiguli helyett ez állna az udvaron.
    Gdansktól Várnáig soha nem hagyott cserben ! (IV 18-43)

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

  • 1. Marx Kari 2011. július 21. 14:54

    "Jó" gépek voltak - a szelepszárhüvely tömítésének cseréjéhez, le kellett bontani a fél blokkot !

    Olyan sáros helyen is elment, ahol a hasa érte a földet - de simán vette.

    Valahova észkra tervezhették, mert az olajhőfokmérő elég gyorsan elérte a 90 - 100 c-fokot !

  • Jelentem a moderátornak!

    X

    Szépítik az emlékek a Zaporozsecet


    "Jó" gépek voltak - a szelepszárhüvely tömítésének cseréjéhez, le kellett bontani a fél blokkot !

    Olyan sáros helyen is elment, ahol a hasa érte a földet - de simán vette.

    Valahova észkra tervezhették, mert az olajhőfokmérő elég gyorsan elérte a 90 - 100 c-fokot !

    Biztonsági kód
    A fenti képen látható ellenőrzőkód:

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
18 °C
7 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?