Opel Omega 3000 24V: Rekordok követője

2011. augusztus 19. (péntek)

A cikk először az Autó-Motor 1992/14-es számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Az Opel Omega 1986-ban lépett az emlékezetes Rekord örökébe, tehát annak a típusnak közvetlen követője, amelynek a gyártását a rüsselsheimi gyár évtizedeken keresztül nem tudta abbahagyni. Szép nagy az autó az Omega, bár – és ebben megint a karosszériaművészek a ludasak – sokkal nagyobbnak látszik, mint amekkora valójában. Szállítják 115 lóerős (1,8 és 2 literes), 125 lóerős (2,4 literes), 150 lóerős (2,6 literes) motorral, és van még egy 177 lóerős 3 literes változat (létezik még két dízelmotoros is, ezek közül a turbófeltöltős már 100 lóerőt is produkál). Mi most az igazi élményt nyújtó változatot próbáltuk ki: a 3 literes, 24 szelepes motorral szerelt típust.

 

Furcsa egy autó ez az Omega. Minden jót el lehet róla mondani, ami csak egy autót értékessé tehet: erős, gyors, stabil, kényelmes, elegáns, gazdaságos.
Akkor meg mitől furcsa?
Pusztán csak attól, hogy felbosszantja az embert egy csomó aprósággal. Itt van például a gyújtáskulcs. A motor olyan halkan jár, hogy egy zajos városi utcában észre sem vesszük, ha elindult. Sok olyan autó van, amelyben ezt még nagyothallók is észreveszik, bármekkora is a külső zaj. Ezekben az autókban a gyújtáskapcsolót felszerelték egy olyan reteszeléssel, amely meggátolja az ismételt ráindítást. Az Omegában nincs reteszelés.
Még mindig a gyújtáskapcsolónál maradva: nincs rádióállás. Vagy járó motorral hallgathatunk rádiót, vagy álló motorral és bekapcsolt gyújtással, ami illetlenség. Próbáltuk visszafelé is forgatni a kulcsot, benyomva, nem benyomva. Talán mégis van valami trükk, de az annyira ravasz lehet, hogy meghaladta képzelőerőnket.
Vagy itt van a kormánykerék. Olcsó(bb) japánoknál állítható. Ennél a szuperautónál nem.

 

A biztonsági öv természetesen állítható. Két kézzel. Ezt az utas nyugodtan megteheti. A vezető nem. Ehhez meg kell állni. Az igazsághoz tartozik, hogy – mivel mérgünkben állandóan állítgatni próbáltuk – egyszer-kétszer sikerült fél kézzel is.
Mondja valaki, hogy ezek nem bosszúságok. Egyetlen szépséghibájuk van: tulajdonképpen relatív bosszúságok. Ehhez az autóhoz képest bosszúságok. Egy – maradjunk az Opelnél – alapváltozatú Astránál talán észre sem vettük volna.
A legádázabb autókritikusnak is el kell ismernie viszont, hogy a belső komfort alaposan elkényezteti mind a vezetőt, mind az utasokat. Hátul a két szélső biztonsági öv horgonyzási pontja is állítható (ezek viszont fél kézzel és könnyedén).
 

Hatalmas térképzsebek vannak, és különösen nagy ötlet az „emeletes” kesztyűtartó. Vannak nagy kesztyűtartók, amelyekben örökös káosz és rendetlenség van: itt egy kis polccal ezt megoldották. Az ülések kényelme kifogástalan. Az első üléseknél az oldaltámasztás igencsak helyénvaló, ha az embernek egy kis sportos autózáshoz támad kedve.
 

Mert az autó ilyesmit is tud. Nagyon megy, ha ráparancsolnak. És itt jön még egy furcsaság. Most nem kritika következik, hanem filozofálgatás.
Az ötödik fokozat nem kímélő, hanem igazi fokozat, ezzel érhető el a 240 km/h körüli végsebesség. Vajon miért? A kétliteres Opel Vectránál teljes terheléskor 14, kg/LE arány állapítható meg, tehát a motor egy lóerő teljesítményének 143 kg tömeget kell mozgatnia. A Vectra ötödikje igazi kímélő, rendkívül hosszú, 3000/min motorfordulatszámnál 150 km/h sebességgel megy (mehet) az autó, hihetetlenül kis fogyasztással. Az Omegánál teljes terheléssel az arány 9,7 kg/LE. Jóval kedvezőbb, mint a Vectránál. És 3000/min motorfordulatszámnál a sebesség ötödikben 120 km/h. Ez az autó sokkal inkább elbírt volna egy, még a Vectráénál is hosszabb ötödiket. Vajon miért döntöttek e megoldás mellett? Egyetlen válasz létezik csak: ezzel akarták hangsúlyozni az autó sportosságát.
De minek? Ez egy igazi luxuskocsi, egy utazóautó, régiesebb szóhasználattal: túrakocsi. Senki nem vár tőle sportos menettulajdonságokat. A főkonstruktőr valószínűleg jóízűt mosolyoghatott a bajusza alatt és valami ilyesmit mormoghatott magában: nos, kedves vásárlók, ezért a – nem kevés – pénzért kaptok egy szép, nagy, elegáns, tiszteletet parancsoló autót, és majd jön az óriási meglepetés, miféle fickándozásokat lehet vele csinálni.
 

Ami pedig a fogyasztását illeti: ha a kétliteres Vectra kevés fogyasztására a „hihetetlen” jelzőt használtuk, az Omegáéra – ezzel az ötödikkel! – azt kell mondanunk, hogy elképesztő. Elképesztő, hogy egy háromliteres motor, amely kereken másfél tonnás saját tömegű autót ilyen virgoncan mozgat, ennyire keveset fogyasszon. A fedélzeti számítógép szerint (bár minden autóban lenne ilyen!) állandósult 60 km/h sebességű gurulásnál néha 6 liter/100 km alatt volt a fogyasztás, 200 km/h-nál pedig 16-17 l/100 km. A városi forgalom benzinigényén persze a csoda sem segíthet: néha 16 liter/100 km-es átlagot is mértünk (főleg, ha kihasználtuk a bődületes gyorsítási lehetőségeket).
 

A háromliteres, 14 szelepes Omega, mint az Opel Rekordot felváltó típuscsalád egyik reprezentánsa, nem döntöget rekordokat. Nem villog semmivel, néhány részletmegoldása kritikát is érdemel. Megjelenése sem feltűnő. Csak éppen visszafogottan elegáns. Nincs benne semmi „leg”. Csak nagyon gyors. Csak nagyon erős. Csak nagyon stabil. Csak nagyon kényelmes. Csak nagyon gazdaságos.
Szóval semmi egetverő dolog – csak éppen nagyon autó.

Nádasi Antal

A cikk a hirdetés után folytatódik

MŰSZAKI ADATOK

Opel Omega 3000 24V

MOTOR. Hathengeres, soros, folyadékhűtésű benzinmotor, hengerenként négy szelep. Két felülfekvő vezérműtengely (DOHC), a szívócsőben gázlengés-vezérlés. Furat/löket 95/69,8 mm, összlökettérfogat 2969 cm3. Sűrítés 10. Legnagyobb teljesítmény 150 kW (204 LE) 6000/min, legnagyobb forgatónyomaték 270 Nm 3600/min. Hidraulikus szelephézag-kiegyenlítés, digitálisan vezérelt többpontos benzinbefecskendezés és gyújtás (Bosch Motronic 1.5). Hármas katalizátor, lambda-szondás motorszabályozás. Elektromos berendezések 12 V, akkumulátor 66 Aó, generátor 90 A.
ERŐÁTVITEL. Egylemezes, száraz tengelykapcsoló. Ötfokozatú, kézikapcsolású sebességváltó. Áttételek: I. 3,808; II. 2,106; III. 1,336; IV. 1; V. 0,814; hátramenet 3,403. Tengelyhajtás áttétele 3,70.
FELÉPÍTÉS. Motor elöl, hosszában beépítve, hátsókerék-hajtás. Önhordó, ötszemélyes, négy utastérajtós fémkarosszéria.
Első futómű: független kerékfelfüggesztés, alsó háromszög keresztlengőkar, rugóstag, keresztstabilizátor.
Hátsó futómű: független kerékfelfüggesztés, térbeli tengelyű lengőkarok, csavarrugók, hidraulikus teleszkóp lengéscsillapítók, keresztstabilizátor.
Fékrendszer: hidraulikus, rásegítéssel, elektronikus blokkolásgátló (ABS). Elöl és hátul tárcsafékek, elöl belső szellőzéssel. Mechanikus rögzítőfék a hátsó kerekekre.
Kormánymű: csavarorsós-golyós kormánygép, rásegítéssel.
Kerekek: keréktárcsa 7J x 15, gumiabroncs 205/65 ZR 15.
MÉRETEK, TÖMEGEK. Teljes hossz 474 cm, szélesség 176 cm, magasság 144,5 cm. Tengelytáv 273 cm, nyomtáv elöl/hátul 145/147 cm, fordulókör átmérője 11 m. Csomagtartó 520/870 liter. Benzintartály 75 liter.
Saját tömeg 1465 kg (alapváltozat), megengedett össztömeg 1985 kg.
MENETTELJESÍTMÉNYEK. Legnagyobb sebesség 240 km/h. Felgyorsulás 0-100 km/h 7,6 s. Benzinfogyasztás (ECE) város/90/120 km/h
14,3/7,6/9,2 liter/100 km, ólmozatlan 95 oktán Eurosuper (gyári adatok).

Fokozatelosztási diagram

Opel Omega 3000 24V

A hatalmas teljesítménytartalékokkal rendelkező, háromliteres motorral szerelt Omega hihetetlenül kevés benzint követelt a felmutatott menetteljesítményekhez, mégis fel kell tenni a kérdést: mi lett volna, ha egy hosszú, kímélő ötödikkel is megajándékoztak volna bennünket? Az autó a 240 km/h végsebességet ötödikben éri el, valamivel a legnagyobb teljesítményhez tartozó 6000/min motorfordulatszám fölött. Igaz, ami igaz: van abban valami imponáló, hogy amikor 200 km/h körül negyedikből ötödikbe kapcsolunk, gázadásra az autó még felvágja az orrát, mint a huszárló a trombitaszóra. Mivel azonban ez az autó – kissé régies elnevezéssel – igazi „túrakocsi”, nyugodtan elbírt volna egy szép hosszú ötödiket, amivel kisebb motorfordulatszámmal, még kisebb fogyasztással lehetett volna viszonylag nagyobb sebességgel utazni, és a végsebességét – ha valaki kíváncsi rá – negyedik fokozatban adta volna elő.

Próbanapló

A próbakocsi szállítója: General Motors Magyarország, 1012 Budapest, Márvány u. 17. Üzemanyag-ellátás: BP Oil Magyarország Kft.
Kilométer-számláló állása a próbaút kezdetén: 4710
végén 6720
Átlagfogyasztás: 11,1 liter/100 km
Olajfogyasztás: nem mérhető
Üzemzavar: nem fordult elő
A szállító által megadott irányár: 3 950 000 Ft.

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Opel Omega 3000 24V: Rekordok követője

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/15-ös számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi S1 Sportback, Toyota Aygo 1.0 VVT-i, Toyota Verso 1.6 D-4D, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion, Opel Insignia OPC Unlimited, Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 250, Yamaha SR400
  • Extra: az Audi 25 éves TDI-történetének mérföldkövei
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer
  • Technika: Bloodhound SSC

Aktuális: Auto Bild 2014. július-augusztus

Autó-Motor aktuális címlap
  • Összehasonlítás: Kompakt ötajtósok: Ford Focus 1.6 TDCi, Opel Astra 1.6 CDTI, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Renault Mégane 1.5 dCi Stop&Start, Volkswagen Golf Blue TDI. Prémium szabadidő-autók: Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel quattro S tronic, Mercedes GLK 350 CDI 4Matic, Porsche Macan S Diesel
  • Vezettük: Citroen C4 Cactus, Jeep Cherokee, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion
  • Exkluzív: Leyat Hélica propellerautó
  • Technika: Volkswagen Passat B8
  • 100 000 km: Volvo V60 D2 DRIVe

Időjárás

Budapest

zápor
24 °C
12 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?