A korróziót csírájában kell elfojtani...

2012. augusztus 31. (péntek)

A karosszéria ápolásáról szóló írás először az Autó-Motor 1985/22-es számában jelent meg.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Talán nem érdektelen e téma bevezetésekor ismét emlékeztetni arra, hogy a hazai gépjárműparkot ért korróziós kár ma már évente az 5 milliárd forintot is meghaladja. Éppen ezért, aligha vitatható, hogy minden eddiginél céltudatosabb és lelkiismeretesebb munkát igényel a korróziós károk megelőzésére, mérséklésére irányuló törekvés. Ám, valljuk meg őszintén, saját autónk körül is többnyire elhanyagolhatónak, mindenesetre elodázhatónak tekintjük a karosszéria lakkrétegén a – jóllehet, a fémlemezig hatoló – tűszúrásnyi kőfelverődés okozta sebeket, az olyan apró hibákat, amelyek szinte alig látszanak. Pedig a „romlás virágai” később – a sózott latyak agresszív támadásának elgyorsuló hatására akár már tavaszra – sokkal nagyobb, nehezebben és drágábban javítható (az épnek tűnő lakkréteg alatt is tovább terjedő) korróziós lemezfekélyekké alakulnak. Éppen ezért is (a korszerű alváz- és üregvédelem mellett) szeretnénk újra és újra felhívni a figyelmet arra, hogy mi is talán időben elejét vehetjük annak, hogy az ilyen, most még figyelemre sem érdemesített apró hibákból nem is olyan sokára még nagyobb és drágábban megváltható baj keletkezzen. Meggyőződhettünk róla, hogy például az Azur Vállalat égisze alatt kijelölt szaküzletek viszonylag gazdag választékot kínálnak a zömmel hazai, a legjobb külföldi termékekkel egyenértékűnek ismert és elismert autóápolási kellékekből.

Ebben az akcióprogramban – a többiek között – minden bizonnyal meghatározó szerepet vállalat és teljesít a szegedi Medikémia Szövetkezet, a Tiszai Vegyi Kombinát, valamint a budapesti Budalakk gyár is, amely ez idő szerint a legnagyobb mennyiségben és választékban kínálja elsősorban az Azur Vállalat és más szaküzletek polcain – szakembereik segítő közreműködésével – a nélkülözhetetlen autóápolási és korrózióvédő termékeket, festékeket. Így például az autó mosásakor elengedhetetlenül szükséges samponokat, polírozó anyagokat, kátrányoldókat a motor, az üveg, a kárpit, a krómozott felületek tisztításához. És egyáltalán az autó, s legapróbb tartozékai karbantartására, korrózióvédelmére, sőt, különösen a hideg idő beköszöntével, az autó megbízható üzemét, a közlekedésbiztonságot egyaránt szolgáló cikkeket ajánljuk most a „hidegebb napokra” is mindenki megkülönböztetett figyelmébe.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Autónk karbantartására természetesen nemcsak a korrózió elleni védekezés miatt van szükség. Döntő fontossága van abban is, hogy a kocsink minél tovább tartson és mindaddig szép is legyen. Hiába készítik el gondosan egyszer a jó alvázbevonatot vagy a ragyogó szépségű lakkot, ha nem ápoljuk őket: hamar szembetaláljuk magunkat a korrózió intő előjeleivel.

 

A karosszériát borító lakréteg rendkívül vékony. Alig éri el a milliméter tizedrészét. A lakkot viszont ápolni kell, hogy minél hosszabb ideig ékesítse töretlen fényével a kocsit. És azért is, hogy megvédje autónkat a rozsdásodástól. Tulajdonképpen ez a lakkbevonat legfontosabb feladata. Az autónak ugyanis élettartama során súlyos megpróbáltatásokat kell kiállnia. A tűző nyári napon néha 50 °C-ra is felmelegszik. De állnia kell a hóviharokat, a dermesztő fagyot, jégesőt, sőt az utak síkosságát kivédeni hivatott sózott homok és egyéb vegyszerek romboló hatásait is.

  A samponos mosás után a korrózióvédelem tulajdonképpen az ilyen, szemmel alig felfedezhető sérülések gyógyításával kezdődik – a későbbi, még nagy baj megelőzése érdekében A samponos mosás után a korrózióvédelem tulajdonképpen az ilyen, szemmel alig felfedezhető sérülések gyógyításával kezdődik – a későbbi, még nagy baj megelőzése érdekében

A lakkozás egyik legnagyobb ellensége a víz (a szakszerű autómosás természetesen más lapra tartozik), abban az esetben, ha valamilyen módon állandó hatást tud kifejteni a lakkfelületre. Ilyenkor a lakkfelület formálisan duzzadni kezd. Ha a duzzadás hosszabb ideig tart, akkor kisebb víznyomok bejuthatnak a lakkfelület alá, és a lakkhártya alatt megkezdődik a rozsdásodás. Ez a folyamat kezdetben szemmel is látható. Nagyon kell tehát óvakodni ettől, mert éppen a vízzel lopakodnak be a lakk alá a „romlás virágai”, a rombolás első csírái. Ha pedig a rozsdásodás már bekövetkezett, akkor a lakkhártyának erősen ki kell tágulnia, hogy a mind jobban terebélyesedő rozsdának teret adjon. A lakkfelületen kis dudor képződik, ami végül is felszakad. A rombolás képe még így is kicsi: alig gombostűfejnyi. Ha a sérült, megtámadott pontot gondosan nem „vágjuk” körül, s nem vonjuk be rozsdaátalakító védőréteggel, akkor már akadálytalanul juthat a fröccs és az esővíz – vagy akár a levegő nedvessége – a lakk és a lemez közé. Ezen túlmenően a lakkfelület – védőhártya hiányában – tovább kezd ridegedni a napsugár és az eső hatására. A lágyítók és az elpárolgás következtében lakkzsugorodások, hajszálrepedések keletkeznek. Innen már csak egy lépés vezet ahhoz, hogy a lakkrészek elkezdenek leválni, lepattogzani. Ezt a folyamatot természetesen a szálló porban meglévő durva szemcsék is elősegítik, amelyek a menet közben keletkező levegőáram hatására és a kerekek által felcsapódva, többé-kevésbé erős karcolásokat hagynak a felületen.

  Ez lenne talán autónk karbantartásának ideális gyakorlata. De az is igaz: Magad uram, ha szolgád nincsen... Ez lenne talán autónk karbantartásának ideális gyakorlata. De az is igaz: Magad uram, ha szolgád nincsen...

A lakk másik – jóllehet a víznél kisebb – ellensége a levegő oxigénjével együttes hatást kifejtő napfény ibolyántúli sugárzása. Ahogyan az ember bőre az intenzív napfény hatására érdes lesz és gyulladásba jön, pontosan úgy színeződnek el az autó lakkrétegében levő festékpigmentek is. Ehhez hozzájön még az is, hogy a lakkban levő lágyító komponens is elpárolog, amely a lakkot átlagos körülmények között rugalmassá teszi. A lakk tehát színét veszti, tompa fényű lesz és tovább krétásodik. Az ilyen érdessé vált, krétásodott lakkréteget természetesen már semmilyen csodaszerrel nem tudjuk újjá és széppé varázsolni: az egész karosszériát újra kell festeni, lakkozni.

Tehát, a korróziós sebek szakszerű orvoslása után, hogyan ápoljuk a kocsit? Nos, érdemes megszívlelni: először vízzel, aztán samponnal. ÉS ezt követően jöhet a sokféle autóápolási cikk.

(almássy)

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
A korróziót csírájában kell elfojtani...

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/13-as számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo, BMW R 1200 GS Adventure
  • Vezettük: Citroën C4 Cactus és Citroën C1, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Tanácsadó: Gondok az olajnyomással
  • Haszonjármű melléklet: Peugeot Boxer, Renault Trafic, Mercedes Sprinter, Setra S 515 HD, Renault Trucks C és K sorozat, Ford Transit Courier, Nissan e-NV200, Opel Vivaro, Iveco Daily, Fiat Dobló Cargo 1.6 Mjet Maxi XL, Fiat Ducato 2.3 Mjet 150 MH2

Aktuális: Auto Bild 2014. július-augusztus

Autó-Motor aktuális címlap
  • Összehasonlítás: Kompakt ötajtósok: Ford Focus 1.6 TDCi, Opel Astra 1.6 CDTI, Peugeot 308 1.6 e-HDi, Renault Mégane 1.5 dCi Stop&Start, Volkswagen Golf Blue TDI. Prémium szabadidő-autók: Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel quattro S tronic, Mercedes GLK 350 CDI 4Matic, Porsche Macan S Diesel
  • Vezettük: Citroen C4 Cactus, Jeep Cherokee, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion
  • Exkluzív: Leyat Hélica propellerautó
  • Technika: Volkswagen Passat B8
  • 100 000 km: Volvo V60 D2 DRIVe

Időjárás

Budapest

zápor
33 °C
18 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?