Szentgotthárd: új motor 50 másodpercenként

2012. szeptember 21. (péntek) Lővei Gergely

Hivatalosan is megkezdte a működését a szentgotthárdi Opel Flex motorgyár.

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Javarészt már túl vannak a próbaüzemen a szentgotthárdi Opel motorgyárban, tegnap pedig megtörtént az ünnepélyes avatóünnepség is. A termelés folyamatosan fut fel az igényeknek- az új motorcsaládok bevezetésének megfelelően.

A cikk a hirdetés után folytatódik

Az összesen öt megmunkálósorról (2 főtengely, 2 blokk és 1 hengerfej) 50 másodpercenként jön le egy erőforrás. A tempó később se változik, de mire összeszoknak a munkások és a gépek, akkor már folyamatos lesz az üzem, eleinte még lesznek hosszabb-rövidebb leállások. Mindez a technológia része, mert a GM úgy döntött, hogy teljesen automatizált szerelősor helyett olyat telepít, ahol viszonylag nagy az élő munka szerepe.

 

Ez egyfelől olcsóbb, mint a robotizált gyártás, másrészt ettől lesz igazán flexibilis a sor, hiszen nem kell méregdrágán mindent tudó robotkarokat telepíteni mindenhová, mert az ember sokkal könnyebben felismeri az eltéréseket. Persze azért minden készülő fődarabon van egy RFID rádiós chip, ami megmondja a szerszámgépnek, hogy például mekkora nyomatékkal húzza meg az adott csavart. A munkadarab pozicionálását azonban már emberek végzik.

 

Kezdetben 300-an dolgoznak a flexibilis motorgyárban, és csak a közepes lökettérfogatú benzines család készül itt, ezt követően jön majd az 1,6-os dízel, és harmadikként a kis lökettérfogatú benzinesek gyártása is beindul majd – korábbi cikkünkben már részleteztük a várható teljesítményeket. Érdekes módon a gyártósoron, ahol egyszerre 175 darab motor tartózkodik láttunk benzines (acél blokk) és dízel (alumínium blokk) motorokat is. A termelés felfutásával 800-an dolgoznak az új, 65 000 négyzetméteres üzemrészben, a korábbi Ecotec motorok gyártása 500 fővel tovább folyik – amíg Európában csökken az igény ezek iránt (az új motorgenerációra való átállás miatt), addig Észak-Amerikába egyre többet szállítanak. Olcsóbb Magyarországról vinni a négyhengereseket, mint kint motorgyárat építeni, nem is beszélve a magas minőségi szintről.

 

A legfontosabb eltérés a régi és a Flex gyárban késülő Ecotec négyhengeresek között, hogy előbbiekből összesen 105 -féle készül – a gyárban kerül rá az egyedi autókhoz igazított kábelköteg, motortartó bak, kipufogórendszer a motorra -, addig az új Flex három- és négyhengeresekből csak néhány „alapmotor” készül, az egyedi alkatrészek már mind az autókat összeszerelő üzemekben kerülnek majd fel rájuk. Ennek értelme, hogy például az Észak-Amerikába kerülő motorokhoz szükséges alkatrészeket nem kell esetenként átutaztatni az Óceánon, vagy épp nem kell kis darabszámban és ezért fajlagosan drágán gyártatni őket.

 

Az Autó-Motor ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és a lappal kapcsolatos friss infókért!

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
Szentgotthárd: új motor 50 másodpercenként

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/15-ös számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi S1 Sportback, Toyota Aygo 1.0 VVT-i, Toyota Verso 1.6 D-4D, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion, Opel Insignia OPC Unlimited, Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 250, Yamaha SR400
  • Extra: az Audi 25 éves TDI-történetének mérföldkövei
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer
  • Technika: Bloodhound SSC

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

zápor
24 °C
15 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?