2008-as motorkerékpár-újdonságok (1. rész)

2007. november 26. (hétfő) Kovács Zsigmond
Hiába küzdöttek a rendezvényszervezők, a párizsi motorkiállításnak sem sikerült kilépnie a milánói seregszemle (EICMA) árnyékából, sőt lassan már a szakma is úgy tekint a Mondial du Deux Roues-ra, mintha afféle aperitif lenne a novemberi olasz találkozó előtt. Cikksorozatunk első epizódja a párizsi nóvumok fontosabb képviselőit vonultatja fel, majd további csemegék mellett a Tokiói Motorshow újdonságai következnek, végül pedig irány Milánó!

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

A cikk a hirdetés után folytatódik

A gallok törekvéseit mi sem példázhatná jobban, mint hogy idén már 80 ezer négyzetmétert biztosítottak a megjelent 700 kiállító számára. Ennek ellenére kissé felemásra sikerült a motorgyártók és a forgalmazók randevúja, hiszen az olasz márkák visszatartották újdonságaikat, a többiek pedig – néhány kivételtől eltekintve – csak egy-két premiert tartogattak, tudván, hogy az igazi megmérettetés a mediterrán országban vár majd rájuk. Persze, a statisztika azért beszédes! A visszafogott lendület dacára közel 400 ezer látogató kereste fel a Paris Expo Porte de Versailles szekcióját, s különféle érdekességek tették színesebbé az összejövetelt. Volt például próbapálya a tesztmotorozni vágyóknak, a technika szerelmesei bepillantást nyerhettek a járműipari hulladékok visszaforgatásának menetébe, az illetékesek pedig összehoztak egy spéci kiállítást, ahol a mozivilág leghíresebb motorkerékpárjai sorakoztak fel – utóbbiakat cikkünk következő fejezetében mutatjuk be.

BMW

Sport mindenekelőtt – állhatna mostantól a kék-fehérek emblémáján, hiszen ez ügyben érdemi lépéseket tettek Münchenben. Először is felvásárolták a kőkemény terepgépeiről ismert Husqvarnát, másodsorban pedig hivatalos közleményt adtak ki, miszerint 2009-ben már egy négyhengeres BMW is rajthoz áll a superbike-vb futamain! A kiállítás szempontjából a HP2-es sportmotor érkezése volt a legjelentősebb esemény. A High Performance (magas teljesítmény) betűkombinációjával fémjelzett, 178 kilogramm száraz tömegű kétkerekűt a márkatársakból ismerős 1200-es boxermotor hajtja, csúcsteljesítménye 128 lóerő. Alacsony súlypontja és egyenletes nyomatékleadása mellett a hozzáillesztett váltóról kell szót ejtenünk. A Quickshifter névre keresztelt szerkezettel a gáz visszaengedése és kuplungolás nélkül kapcsolhatunk fel, tovább javítva az amúgy sem lomha Bimmer gyorsulását.

Honda

A Honda ténykedésének legfontosabb momentumaként a CBR 1000RR bemutatója könyvelhető el. A megújult szupersport gép köntöse kicsit szolidabb lett elődjéhez viszonyítva, de még mindig rettentően agresszív, s bizony remek műszaki megoldásokat takar. Ilyen például a 175 lóerős, 1000 cm3-es blokk, amely a sajtóanyag szerint 2,5 kilogrammal könnyebb, mint a korábbi verzió, s az átalakított hengerfejnek és az RC 211V MotoGP paripából származó vezérlőelektronikának köszönhetően immáron 13 ezerig pörgethető! További ismérv a Fireblade-del kapcsolatban, hogy az első futómű nemkívánatos keresztirányú mozgásait továbbfejlesztett elektronikus kormány-lengéscsillapító hivatott kiküszöbölni.

A CBR 1000RR szomszédságában csodálhattuk meg a Transalp legújabb generációját, amelynek vázában 680 cm3-es, hengerenként négyszelepes V2-es erőforrás kapott helyet, természetesen az Euro 3-as előírásoknak megfelelő károsanyag-kibocsátással. A hajdanán terepezésre is alkalmas Honda mára sajnos szinte teljesen „aszfaltfüggő” lett, szabad hasmagassága csak 177 milliméter. Öröm az ürömben, hogy az ülés 84 centi magasra került, s a száraz tömeg sem több 214 kilogrammnál, tehát a kisebb termetű pilótáknak is ideális lehet az XL 700 V.

Végül, de nem utolsósorban a nyugodt, kiegyensúlyozott pilóták elvárásaihoz igazított CBF-N (naked = csupasz) és CBF-S (sport) metamorfózisa érdemel említést. A cég húzómodelljeit jövőre a régi acélváz helyett a Hornet átszabott alumíniumvázával kapják meg a vásárlók, s a korábbi karburátoros erőforrás helyett a CBR 600RR módosított injektoros aggregátját nyüstölhetik majd, aminek 77 lóerejét ABS-szel kiegészített kombinált fékrendszer tartja kordában.

Kawasaki

A neonzöld standon elsősorban a ZX-10R borzolta a kedélyeket. Sziluettje elbúcsúzott a korábbi gömbölyded elemektől, s inkább pengeéles vonalakkal hasítja a levegőt. Ha pontosak akarunk lenni, akkor nem is hasítja, hanem szívja, a fejidom változásának eredményeként ugyanis nagyobb és hatékonyabb lett a Ram Air nyílás, ami nem hivatalos információk szerint 190 lóerőhöz segíti az ultrakompakt alumínium gerincvázba passzírozott 998 cm3-es, Euro 3-as emissziós értékeket produkáló négyhengerest. A brutális teljesítmény persze nem minden – hangsúlyozzák a japánok, s igazából nem is ezt nevezték meg a motor erősségének, hanem a kezelhetőséget és a többcélúságot. Ennek jegyében a motorvezérlő elektronika egyben kipörgésgátló is, az utcai alkatrészeket pedig egyszerűen lekaphatjuk, ha pályamotorozni támad kedvünk.

Akárcsak a ZX10-R, a világújdonságként aposztrofálható 250-es Ninja is jótékony hatással volt a látogatók kedélyállapotára. Az elmúlt években érdemtelenül elhanyagolt negyedliteres sportkategória újdonsült képviselőjének vázába soros kéthengeres motor került, melynek táplálását – vételártól függően – Keihin karburátor vagy injektor végzi. A porlasztós kivitel 30, a befecskendezős változat 32 ló erejével készteti mozgásra a 17 colos kerekeken gördülő, másfél mázsás 250R-t.

A sebességhajhászokon túl a túrázókat sem felejtették el a szigetországban. Ennek megfelelően fazonigazításon esett át a 2053 cm3-es VN2000-es, no és tovább finomították a legendás ZZR1400-ast. Utóbbi az alsó és felső fordulatszám-tartományban erősödött, az új vezérműlánc-feszítő által pedig sokkal csendesebbé vált.

Suzuki

Nyár elején a Hayabusa, most pedig a GSX-R 600-as és a 750-es újabb generációja hozta lázba a Suzuki-rajongókat. Hogy a testvérpár szebb lett-e, döntsék el a vásárlók, ahhoz azonban nem férhet kétség, hogy a kedvezőbb aerodinamikával és öblösebb, 17 literes üzemanyagtartállyal büszkélkedő gépek ismét feladták a leckét a vetélytársaknak. Mindkét gixer motorja pörgősebb lett (maximális fordulatszám 16 000 és 15 000), teljesítmény-leadásukat pedig vérmérséklettől, valamint út- és időjárási viszonyoktól függően a kormányon elhelyezett S-DMS (Suzuki - Drive Mode Selector) kapcsolóval szabályozhatjuk. A motorok valós teljesítményéről sajnos nem tesznek említést a kiadott prospektusok, tudjuk viszont, hogy a 600-as tömege mindössze 163, a 750-esé pedig 165 kilogramm.

Hogy a városi duhajok se maradjanak Suzuki-újdonság nélkül, a japánok piacra dobták a négyütemű, léghűtéses, egyhengeres blokkal készülő DR 125SM-et. Bár a szupermotós stílusjegyekkel hódító DR vaskos kerekei és hosszú rugóútjai sokakat megtéveszthetnek, szó sincs versenygépről. A mérnökök könnyen kezelhető „futármotor” megalkotására törekedtek, mely alacsony fogyasztással, nagy futásteljesítménnyel és kátyúbiztos futóművel indul hadba a dugók ellen.

Yamaha

A hangvillások nemes egyszerűséggel fittyet hánytak Milánó közelségére, repertoárjukban gyorsasági és enduro gépek egyaránt szerepeltek, de nem maradtak magukra a robogósok és a custom bike megszállottjai sem. A vakuk kereszttüzében természetesen az R6-os állt, méghozzá teljesen új ruhában és alaposan átdolgozott technikával. Nagy merészségre vall, hogy a formatervezők hozzá mertek nyúlni az igencsak piacképesnek bizonyult idomzathoz, de megérte kockáztatni, mert a kissé szögletes 2008-as modell is legalább olyan szép, mint elődje, ám – ha lehet – egy fokkal agresszívebb. Mindemellett az utcai torpedó motorja megkapta az R1-esben debütált, változó méretű légbeömlőket (YCC-I – Yamaha Chip-Controlled Intake), s a blokk kompresszióját is megnövelték (13.1:1), így minden eddiginél lineárisabb nyomatékgörbét és nem utolsósorban 135 lóerőt présel ki magából.

Ugyancsak a gyorsasági géposztályban próbál szerencsét a Honda CBR 125-ös babérjaira pályázó, Deltabox vázra épülő YZF-R 125-ös. A kifejezetten fiataloknak készülő masina mozgatásáról hatfokozatú váltóval párosított, egyhengeres, négyszelepes, vízhűtéses blokk gondoskodik, míg a biztos megállást 292 mm átmérőjű első és 230 milliméteres hátsó féktárcsák garantálják. A teljesítményadatokról szemérmesen szó sem esett, az viszont kiszivárgott, hogy vélhetően nem lesz olcsó a minirakéta.

12 év kihagyás után visszatér a porondra a híres Tenere. Az XT 660Z típuskódú terepes meghökkentően szögletes formaterve részleteiben nem túl megnyerő, összességében viszont kifejezetten progresszív, s ez jól jöhet a fő ellenfélnek számító KTM-ekkel szemben. Ugyanezt a célt szolgálja a kissé öregecske, ám rendkívül megbízható egyhengeres, négyszelepes, injektoros erőforrás, valamint a tekintélyes, 245 milliméteres hasmagasság, fontos azonban, hogy nincs ABS és a rugóstagok keménysége sem állítható! Ha már a terepeseknél tartunk, térjünk rá a WR 250S-WR 250X testvérpárra. A bütykös illetve endurós gumikkal felszerelt kettős a könnyűfém váz és a vadonatúj, injektorral megspékelt négyszelepes, egyhengeres blokk révén az amatőr felhasználók igényeinek éppúgy megfelelhet, mint a profiknak, és szerencsére a stílusát sem érheti panasz.

Valljuk meg őszintén, a kis lökettérfogatú choppereket általában megmosolyogják az emberek, de úgy fest, most ez a dogma is megdől. Az YBR 125 Custom azon motorépítők álmait valósíthatja meg, akiknek nincs pénzük vagy kedvük ezres szörnyetegekkel foglalkozni. Koncepciójából kifolyólag a kis YBR a kezdőket és a hölgyeket is magába habaríthatja, arról nem is beszélve, hogy a 760 milliméter magasra helyezett ülésből még az alacsonyabb termetű motorosok lába is leér.

A robogók piacán a Vityvel és a friss T-Maxszal próbál az élbolyban maradni a Yamaha. Utóbbinál lecserélték a vázat, megnövelték az ülés alatti pakolórekesz térfogatát, 15 colosra váltották az első kereket, s noha 41 helyett 43 milliméteres első rugóstagokat kapott, súlya mégis öt kilogrammal csökkent. Számtalan előnyéhez hozzátartozik, hogy a kéthengeres, 499 cm3-es blokk rugalmasabb és erősebb, s a fék hatásfokát is sikerült feljebb tornászni.

Tetszett a cikk? Ossza meg! Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
2008-as motorkerékpár-újdonságok (1. rész)

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/15-ös számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Teszt: Audi S1 Sportback, Toyota Aygo 1.0 VVT-i, Toyota Verso 1.6 D-4D, Volkswagen Caddy Kombi 2.0 TDI DSG 4Motion, Opel Insignia OPC Unlimited, Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD 250, Yamaha SR400
  • Extra: az Audi 25 éves TDI-történetének mérföldkövei
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer
  • Technika: Bloodhound SSC

Aktuális: Auto Bild 2014. szeptember

Autó-Motor aktuális címlap
  • Arany Kormánykerék 2014
  • Összehasonlítás: Háromhengeresek: Citroën C3, Citroën C4, Ford Focus, Ford B-Max, Hyundai i10, Mini Cooper, Mini Cooper D, Mitsubishi Space Star, Peugeot 208, Renault Captur, Smart Fortwo, VW Up!. Sportkocsik: Alfa Romeo 4C, Lotus Elise, Toyota GT-86. Dobozautók: Citroën Berlingo 1.6 HDi 115, Ford Tourneo Connect 1.6 TDCi 115, Opel Combo Tour 1.6 CDTI, Renault Kangoo 1.5 dCi S&S 110
  • Vezettük: BMW 2 Active Tourer, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Audi A3 Sportback e-tron, Seat Leon ST 4Drive
  • Technika: Ember a gép ellen: BMW 235i robotautó kontra versenyző

Időjárás

Budapest

gyengén felhős
24 °C
9 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?