2008-as motorkerékpár-újdonságok (1. rész)

2007. november 26. (hétfő) Kovács Zsigmond
Hiába küzdöttek a rendezvényszervezők, a párizsi motorkiállításnak sem sikerült kilépnie a milánói seregszemle (EICMA) árnyékából, sőt lassan már a szakma is úgy tekint a Mondial du Deux Roues-ra, mintha afféle aperitif lenne a novemberi olasz találkozó előtt. Cikksorozatunk első epizódja a párizsi nóvumok fontosabb képviselőit vonultatja fel, majd további csemegék mellett a Tokiói Motorshow újdonságai következnek, végül pedig irány Milánó!

Mik ezek?

X

A sorban látható gombokkal a webes közösségi hálózatokon - iWiW, Facebook - fejezheted ki egy kattintással tetszésedet vagy oszthatod meg a cikkel kapcsolatos véleményedet ismerőseiddel.

Like gomb "Tetszik" / "Like" gomb. Ezzel a gombbal a Facebookon fejezheted ki tetszésedet a cikkel kapcsolatban - üzenőfaladon egyszerűen csak annyi jelenik meg, hogy kedveled ezt a cikket. Ha most éppen be vagy jelentkezve a Facebookra, akkor azt is látod, hogy ismerőseid közül valakinek tetszett-e már ez az írás. Ha nem vagy bejelentkezve, a gomb megnyomása után ezt egyszerűen megteheted. (Ez a gomb tényleg csak egy szimpla tetszésnyilvánítás - ha a cikkel kapcsolatban egyből véleményt is megosztanál, akkor használd a cikk alatti szürke hátterű sorban található "Facebook" feliratot.)

Megosztás az iWiW-en! gomb "Megosztás az iWiW-en" gomb. Ezzel a gombbal a legnépszerűbb magyar közösségi oldalon, az iWiW-en tudsz tartalmat megosztani. A felugró ablakban beírhatod véleményedet is, és ha épp nem vagy bejelentkezve, egyben azt is megteheted.

A cikk a hirdetés után folytatódik

A gallok törekvéseit mi sem példázhatná jobban, mint hogy idén már 80 ezer négyzetmétert biztosítottak a megjelent 700 kiállító számára. Ennek ellenére kissé felemásra sikerült a motorgyártók és a forgalmazók randevúja, hiszen az olasz márkák visszatartották újdonságaikat, a többiek pedig – néhány kivételtől eltekintve – csak egy-két premiert tartogattak, tudván, hogy az igazi megmérettetés a mediterrán országban vár majd rájuk. Persze, a statisztika azért beszédes! A visszafogott lendület dacára közel 400 ezer látogató kereste fel a Paris Expo Porte de Versailles szekcióját, s különféle érdekességek tették színesebbé az összejövetelt. Volt például próbapálya a tesztmotorozni vágyóknak, a technika szerelmesei bepillantást nyerhettek a járműipari hulladékok visszaforgatásának menetébe, az illetékesek pedig összehoztak egy spéci kiállítást, ahol a mozivilág leghíresebb motorkerékpárjai sorakoztak fel – utóbbiakat cikkünk következő fejezetében mutatjuk be.

BMW

Sport mindenekelőtt – állhatna mostantól a kék-fehérek emblémáján, hiszen ez ügyben érdemi lépéseket tettek Münchenben. Először is felvásárolták a kőkemény terepgépeiről ismert Husqvarnát, másodsorban pedig hivatalos közleményt adtak ki, miszerint 2009-ben már egy négyhengeres BMW is rajthoz áll a superbike-vb futamain! A kiállítás szempontjából a HP2-es sportmotor érkezése volt a legjelentősebb esemény. A High Performance (magas teljesítmény) betűkombinációjával fémjelzett, 178 kilogramm száraz tömegű kétkerekűt a márkatársakból ismerős 1200-es boxermotor hajtja, csúcsteljesítménye 128 lóerő. Alacsony súlypontja és egyenletes nyomatékleadása mellett a hozzáillesztett váltóról kell szót ejtenünk. A Quickshifter névre keresztelt szerkezettel a gáz visszaengedése és kuplungolás nélkül kapcsolhatunk fel, tovább javítva az amúgy sem lomha Bimmer gyorsulását.

Honda

A Honda ténykedésének legfontosabb momentumaként a CBR 1000RR bemutatója könyvelhető el. A megújult szupersport gép köntöse kicsit szolidabb lett elődjéhez viszonyítva, de még mindig rettentően agresszív, s bizony remek műszaki megoldásokat takar. Ilyen például a 175 lóerős, 1000 cm3-es blokk, amely a sajtóanyag szerint 2,5 kilogrammal könnyebb, mint a korábbi verzió, s az átalakított hengerfejnek és az RC 211V MotoGP paripából származó vezérlőelektronikának köszönhetően immáron 13 ezerig pörgethető! További ismérv a Fireblade-del kapcsolatban, hogy az első futómű nemkívánatos keresztirányú mozgásait továbbfejlesztett elektronikus kormány-lengéscsillapító hivatott kiküszöbölni.

A CBR 1000RR szomszédságában csodálhattuk meg a Transalp legújabb generációját, amelynek vázában 680 cm3-es, hengerenként négyszelepes V2-es erőforrás kapott helyet, természetesen az Euro 3-as előírásoknak megfelelő károsanyag-kibocsátással. A hajdanán terepezésre is alkalmas Honda mára sajnos szinte teljesen „aszfaltfüggő” lett, szabad hasmagassága csak 177 milliméter. Öröm az ürömben, hogy az ülés 84 centi magasra került, s a száraz tömeg sem több 214 kilogrammnál, tehát a kisebb termetű pilótáknak is ideális lehet az XL 700 V.

Végül, de nem utolsósorban a nyugodt, kiegyensúlyozott pilóták elvárásaihoz igazított CBF-N (naked = csupasz) és CBF-S (sport) metamorfózisa érdemel említést. A cég húzómodelljeit jövőre a régi acélváz helyett a Hornet átszabott alumíniumvázával kapják meg a vásárlók, s a korábbi karburátoros erőforrás helyett a CBR 600RR módosított injektoros aggregátját nyüstölhetik majd, aminek 77 lóerejét ABS-szel kiegészített kombinált fékrendszer tartja kordában.

Kawasaki

A neonzöld standon elsősorban a ZX-10R borzolta a kedélyeket. Sziluettje elbúcsúzott a korábbi gömbölyded elemektől, s inkább pengeéles vonalakkal hasítja a levegőt. Ha pontosak akarunk lenni, akkor nem is hasítja, hanem szívja, a fejidom változásának eredményeként ugyanis nagyobb és hatékonyabb lett a Ram Air nyílás, ami nem hivatalos információk szerint 190 lóerőhöz segíti az ultrakompakt alumínium gerincvázba passzírozott 998 cm3-es, Euro 3-as emissziós értékeket produkáló négyhengerest. A brutális teljesítmény persze nem minden – hangsúlyozzák a japánok, s igazából nem is ezt nevezték meg a motor erősségének, hanem a kezelhetőséget és a többcélúságot. Ennek jegyében a motorvezérlő elektronika egyben kipörgésgátló is, az utcai alkatrészeket pedig egyszerűen lekaphatjuk, ha pályamotorozni támad kedvünk.

Akárcsak a ZX10-R, a világújdonságként aposztrofálható 250-es Ninja is jótékony hatással volt a látogatók kedélyállapotára. Az elmúlt években érdemtelenül elhanyagolt negyedliteres sportkategória újdonsült képviselőjének vázába soros kéthengeres motor került, melynek táplálását – vételártól függően – Keihin karburátor vagy injektor végzi. A porlasztós kivitel 30, a befecskendezős változat 32 ló erejével készteti mozgásra a 17 colos kerekeken gördülő, másfél mázsás 250R-t.

A sebességhajhászokon túl a túrázókat sem felejtették el a szigetországban. Ennek megfelelően fazonigazításon esett át a 2053 cm3-es VN2000-es, no és tovább finomították a legendás ZZR1400-ast. Utóbbi az alsó és felső fordulatszám-tartományban erősödött, az új vezérműlánc-feszítő által pedig sokkal csendesebbé vált.

Suzuki

Nyár elején a Hayabusa, most pedig a GSX-R 600-as és a 750-es újabb generációja hozta lázba a Suzuki-rajongókat. Hogy a testvérpár szebb lett-e, döntsék el a vásárlók, ahhoz azonban nem férhet kétség, hogy a kedvezőbb aerodinamikával és öblösebb, 17 literes üzemanyagtartállyal büszkélkedő gépek ismét feladták a leckét a vetélytársaknak. Mindkét gixer motorja pörgősebb lett (maximális fordulatszám 16 000 és 15 000), teljesítmény-leadásukat pedig vérmérséklettől, valamint út- és időjárási viszonyoktól függően a kormányon elhelyezett S-DMS (Suzuki - Drive Mode Selector) kapcsolóval szabályozhatjuk. A motorok valós teljesítményéről sajnos nem tesznek említést a kiadott prospektusok, tudjuk viszont, hogy a 600-as tömege mindössze 163, a 750-esé pedig 165 kilogramm.

Hogy a városi duhajok se maradjanak Suzuki-újdonság nélkül, a japánok piacra dobták a négyütemű, léghűtéses, egyhengeres blokkal készülő DR 125SM-et. Bár a szupermotós stílusjegyekkel hódító DR vaskos kerekei és hosszú rugóútjai sokakat megtéveszthetnek, szó sincs versenygépről. A mérnökök könnyen kezelhető „futármotor” megalkotására törekedtek, mely alacsony fogyasztással, nagy futásteljesítménnyel és kátyúbiztos futóművel indul hadba a dugók ellen.

Yamaha

A hangvillások nemes egyszerűséggel fittyet hánytak Milánó közelségére, repertoárjukban gyorsasági és enduro gépek egyaránt szerepeltek, de nem maradtak magukra a robogósok és a custom bike megszállottjai sem. A vakuk kereszttüzében természetesen az R6-os állt, méghozzá teljesen új ruhában és alaposan átdolgozott technikával. Nagy merészségre vall, hogy a formatervezők hozzá mertek nyúlni az igencsak piacképesnek bizonyult idomzathoz, de megérte kockáztatni, mert a kissé szögletes 2008-as modell is legalább olyan szép, mint elődje, ám – ha lehet – egy fokkal agresszívebb. Mindemellett az utcai torpedó motorja megkapta az R1-esben debütált, változó méretű légbeömlőket (YCC-I – Yamaha Chip-Controlled Intake), s a blokk kompresszióját is megnövelték (13.1:1), így minden eddiginél lineárisabb nyomatékgörbét és nem utolsósorban 135 lóerőt présel ki magából.

Ugyancsak a gyorsasági géposztályban próbál szerencsét a Honda CBR 125-ös babérjaira pályázó, Deltabox vázra épülő YZF-R 125-ös. A kifejezetten fiataloknak készülő masina mozgatásáról hatfokozatú váltóval párosított, egyhengeres, négyszelepes, vízhűtéses blokk gondoskodik, míg a biztos megállást 292 mm átmérőjű első és 230 milliméteres hátsó féktárcsák garantálják. A teljesítményadatokról szemérmesen szó sem esett, az viszont kiszivárgott, hogy vélhetően nem lesz olcsó a minirakéta.

12 év kihagyás után visszatér a porondra a híres Tenere. Az XT 660Z típuskódú terepes meghökkentően szögletes formaterve részleteiben nem túl megnyerő, összességében viszont kifejezetten progresszív, s ez jól jöhet a fő ellenfélnek számító KTM-ekkel szemben. Ugyanezt a célt szolgálja a kissé öregecske, ám rendkívül megbízható egyhengeres, négyszelepes, injektoros erőforrás, valamint a tekintélyes, 245 milliméteres hasmagasság, fontos azonban, hogy nincs ABS és a rugóstagok keménysége sem állítható! Ha már a terepeseknél tartunk, térjünk rá a WR 250S-WR 250X testvérpárra. A bütykös illetve endurós gumikkal felszerelt kettős a könnyűfém váz és a vadonatúj, injektorral megspékelt négyszelepes, egyhengeres blokk révén az amatőr felhasználók igényeinek éppúgy megfelelhet, mint a profiknak, és szerencsére a stílusát sem érheti panasz.

Valljuk meg őszintén, a kis lökettérfogatú choppereket általában megmosolyogják az emberek, de úgy fest, most ez a dogma is megdől. Az YBR 125 Custom azon motorépítők álmait valósíthatja meg, akiknek nincs pénzük vagy kedvük ezres szörnyetegekkel foglalkozni. Koncepciójából kifolyólag a kis YBR a kezdőket és a hölgyeket is magába habaríthatja, arról nem is beszélve, hogy a 760 milliméter magasra helyezett ülésből még az alacsonyabb termetű motorosok lába is leér.

A robogók piacán a Vityvel és a friss T-Maxszal próbál az élbolyban maradni a Yamaha. Utóbbinál lecserélték a vázat, megnövelték az ülés alatti pakolórekesz térfogatát, 15 colosra váltották az első kereket, s noha 41 helyett 43 milliméteres első rugóstagokat kapott, súlya mégis öt kilogrammal csökkent. Számtalan előnyéhez hozzátartozik, hogy a kéthengeres, 499 cm3-es blokk rugalmasabb és erősebb, s a fék hatásfokát is sikerült feljebb tornászni.

Tetszett a cikk? Ossza meg! iWiW Facebook Twitter

A cikk küldése e-mailben

X
Cikk címe:
2008-as motorkerékpár-újdonságok (1. rész)

Biztonsági kód
A fenti képen látható ellenőrzőkód:

*-al jelzett mezők kitöltése kötelező!

Cikk megosztása a közösségi portálokon

X

Hozzászólások –

eddig 0 hozzászólás érkezett
HOZZÁSZÓLOK

Hozzászólok a cikkhez

A cikkhez csak bejelentkezett olvasóink szólhatnak hozzá.  Miért kell regisztrálnom? Bejelentkezek | Regisztrálok

Miért kell regisztrálnom?

X
Olvasóink fáradhatatlan aktivitásának köszönhetően az elmúlt évek során a megye meghatározó fórumává váltunk,
ahol cikkeink kapcsán értékes viták, párbeszédek alakultak ki. Ahogy e fórum résztvevőinek száma egyre növekedett,
sajnos a komoly hozzászólások közé egyre gyakrabban keveredtek céltalan, romboló beírások. Ezért éreztük úgy,
hogy eljött az ideje annak, hogy a kommentelés lehetőségét regisztrációhoz kössük, kiszűrve az értelmes fórumozást
zavaró tartalmakat. A regisztrációt ugyanakkor a korábbinál lényegesen egyszerűbbé tettük: elég csak nevet,
fehasználói nevet és emailt megadni. Reméljük olvasóink is úgy gondolják, hogy megéri megtenni ezt az egyszeri és
egyszerű lépést azért, hogy barátságosabb közegben, értelmesebb mederben folytatódhassék a párbeszéd.
(Ha problémája akad a regisztrációval vagy a hozzászólás új módjával, "hozzászólás" tárggyal írjon levelet a info@automotor.hu címre.)

Aktuális: 2014/7-es számunkból

Autó-Motor aktuális címlap
  • Extra: 50 éves a Skoda 1000 MB, Tuning: Skoda S100
  • Teszt: Seat Leon ST 1.4 TSI, Dacia Logan MCV 1.5 dCi, Toyota Auris Sports Tourer HSD, Toyota Corolla 1.6 CVT, Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI, BMW X5 xDrive30d, Honda CB500X és Honda VFR1200X
  • Vezettük: Audi S1 és Audi S3 Cabriolet, Porsche 911 Targa 4 és 4S
  • Tanácsadó: Autók tavaszi karbantartása

Aktuális: Auto Bild 2014. április

Autó-Motor aktuális címlap
  • Design Award 2014 – szavazzon, melyik autó tetszik a legjobban Önnek!
  • Nyári abroncsok összehasonlítása 225/50 R17-es méretben
  • Vezettük: Mini Cooper S, Seat Leon Cupra, Mercedes C-osztály, Porsche Macan
  • Kompakt szabadidő-autók összehasonlítása: Hyundai ix35, Mitsubishi ASX, ©koda Yeti, Volkswagen Tiguan
  • 100 000 km: Mini Cooper SD Countryman

Időjárás

Budapest

zápor
21 °C
9 °C

Kiemelt témák - Autó-Motor.HU

Kémfotó | Frankfurt 2011 | F1 | Videó | Veterán | Youngtimer | Veterán Autó-Motor | Mikor mi jön?